REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest rotacja ogumienia?

Zmiana opon
Zmiana opon
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Mało, który właściciel samochodu zwraca uwagę na rotację opon. Tymczasem specjaliści zalecają wykonywać rotację ogumienia w miarę regularnie.

Rotacja ogumienia jest ważnym elementem konserwacji opon, której głównym celem jest zapewnienie jak najdłuższego czasu użytkowania opon i bezpieczeństwa ich użytkowników. Na czym polega i jak ją przeprowadzić?
Opony osi napędowej z reguły zużywają się szybciej. Jest to spowodowane intensywnością pracy jaką muszą wykonać w porównaniu do osi wleczonej. „Niejednolita głębokość bieżnika na różnych osiach może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Zmieniając miejsce montowania opony, robimy to nie tylko po to, aby zapewnić im dłuższy okres eksploatacji, ale także, by zmniejszyć utratę przyczepności osi nienapędzanej samochodu” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. technicznych Bridgestone.

REKLAMA

Zobacz też: Opony niepneumatyczne Air Free

Jak rotować opony na osiach?

REKLAMA

Opony nie mogą być rotowane dowolnie. Wszystkie ‘sezonówki’ powinny być zamieniane według przyjętych wzorców. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na budowę bieżnika opon naszego auta. Jego konstrukcja – kierunkowa, symetryczna, asymetryczna – warunkuje sposób przekładania opon względem osi i stron pojazdu.

Najczęściej opony przenoszone na oś napędową zamienia się z oponami osi wleczonej. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu. „W przypadku zużycia bieżnika, w stopniu który wyklucza oponę z dalszego użytku, należy zakupić nowe ogumienie. Oczywiście istnieje możliwość wymiany jednej pary, jednak rekomendowana jest zmiana całego kompletu. W przypadku decyzji o zakupie tylko dwóch opon, powinniśmy zamontować je na osi nienapędzanej, ponieważ ma ona większą tendencję do uciekania w razie poślizgu i wymaga większej przyczepności” – dodaje ekspert firmy Bridgestone.

Zobacz też: Czym się różni opona zimowa od letniej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposoby rotacji opon symetrycznych

Opony symetryczne pozostawiają większą dowolność rotacji. Zazwyczaj stosowane są w popularnych małych i średnich autach miejskich, a szerszy zakres adaptacji względem osi dodatkowo zwiększa ich praktyczność. W tym przypadku rotacja może przebiegać zarówno między osiami, jak i stronami oraz według wzorca X. Opony kierunkowe natomiast narzucają kierunek obrotu w związku z czym mogą być rotowane wyłącznie po jednej stronie pojazdu, bez zmiany kierunku toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika najlepiej sprawdza się w oponach zimowych, ze względu na prawidłowe odprowadzanie wody i śniegu. Warto więc po sezonie sprawdzić, czy któraś para z zimowego kompletu jest bardziej wyeksploatowana, aby w kolejnym sezonie zadbać o jej prawidłową rotację.

Sposoby rotacji opon asymetrycznych

Opony asymetryczne także mogą być rotowane pomiędzy osiami, należy jednak pamiętać, że wzór ich bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie czoła opony jest inny. Ta dwojaka budowa odpowiada za balans parametrów na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego przy przekładaniu opon trzeba zwrócić uwagę na symbole Inside oraz Outside na ścianie bocznej opony. Opony asymetryczne są coraz bardziej popularne, szczególnie przy montażu na autach o dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Są to także często opony do aut sportowych najwyższej klasy – Ferrari, czy Aston Martin – zazwyczaj na fabrycznym wyposażeniu, jak w przypadku Bridgestone Potenza S001 seryjnie montowanych m.in. na modelach 458 Italia czy Rapide.

Zobacz też: Co to są zamienniki opon, jak je wybrać?

Jak często stosować rotację opon?

Informacji o prawidłowej kolejności i harmonogramie rotacji w danym pojeździe powinniśmy szukać w instrukcji obsługi. W przypadku braku wytycznych w książce auta, Bridgestone rekomenduje taką zamianę w pojazdach osobowych co 8 000 – 12 000 km lub wcześniej, jeśli zauważyliśmy nierównomierne zużycie. Opony aut z napędem na cztery koła powinny mieć rotowane opony nieco częściej, nawet co 6 000 km.

Źródło: Materiały prasowe Bridgestone

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA