REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia opon

Opony Bridgestone
Opony Bridgestone
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Opony to jedne z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów samochodu. Biorąc pod uwagę wysoki koszt zakupu ogumienia warto zwrócić uwagę na najczęstsze przyczyny ich uszkodzeń.

Przyczyny uszkodzeń opon

Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją. Typowym zaniedbaniem mającym negatywny wpływ na zużycie ogumienia jest nieprawidłowe ciśnienie – zbyt niskie lub zbyt wysokie. Może to prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony, a nawet do przegrzania konstrukcji.

REKLAMA

Największą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią jednak uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole.

„W bieżnik opony mogą łatwo się wbić ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika. Inaczej może to grozić nagłą utratą powietrza” – mówi Patryk Jasik, Kierownik Działu Technicznego Bridgestone Sales Polska. Cześć takich  uszkodzeń można naprawić. Większość przebić do średnicy około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie.

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakich uszkodzeń opony nie da się naprawić?

Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość  doświadczenie i know-how producenta ogumienia), jak również poświęcić uwagę na właściwą eksploatację opon, będącą podstawą naszej satysfakcji z jazdy i bezpieczeństwa na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony niepneumatyczne Air Free

Jak eksploatować opony, by uniknąć uszkodzeń?

REKLAMA

Styl jazdy kierowcy ma duży wpływ na poziom zużycia opon. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamownie, blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy – nierówne, kamieniste nawierzchnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także możemy nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Prawidłowy montaż ma również duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi.

„Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy, czyli ściąganie auta na jedną ze stron, mogą świadczyć o uszkodzeniu opony” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą należy udać się do profesjonalnego zakładu serwisowego.

Zobacz też: Czym są opony XL?

Opony XL mniej podatne na uszkodzenia?

Nie zawsze przed uszkodzeniami możemy się uchronić. Warto jednak dołożyć starań, aby zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze, najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub za pośrednictwem serwisu. Zaliczyć do niej należy kontrolę głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych, o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Takie opony oznaczane są symbolem XL i dzięki wyższemu ciśnieniu i wzmocnionej konstrukcji są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wbrew powszechnemu przekonaniu o montowaniu opon wzmacnianych wyłącznie na pojazdach dostawczych, z powodzeniem można stosować nawet paliwooszczędne modele np. Bridgestone Ecopia EP150 lub Bridgestone Ecopia ER300 w samochodach osobowych. Trwają także prace nad oponami niepneumatycznymi, które wykluczą w przyszłości problem utraty ciśnienia w oponie. W tym zakresie Bridgestone zaprezentował w listopadzie minionego roku  niewymagające powietrza opony Air Free. Często kluczową rolę pełni także wyobraźnia samego kierowcy. Porywanie się na trasy autem bez odpowiedniego zawieszenia i ogumienia sprzyja powstawaniu nieodwracalnych uszkodzeń opon.

Źródło: Materiały prasowe Bridgestone

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA