REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są opony XL?

 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy na oponie widnieją symbole XL lub – coraz rzadziej używany RF. Takie skróty na ścianie bocznej można znaleźć na jednych oponach, a na innych w tym samym rozmiarze, modelu i wzorze bieżnika już nie. Mając do czynienia z dwoma identycznymi pod względem wyglądu produktami, musimy mieć świadomość, że producent opony nie na darmo oznaczył jeden XL/RF, a z oznaczenia drugiego zrezygnował.

Co oznaczają umieszczone na oponie symbole XL oraz RF?

Opony produkowane są fabrycznie tak, aby utrzymywały zadany ciężar pojazdu. Symbole XL/RF (z ang. Extra Load – większa nośność, Reinforced – wzmocniona) oznaczają, że opona została specjalnie wzmocniona w celu uzyskania jej większej nośności. - Osiągnięcie wyższego indeksu LI (Load Index) odbywa się na ogół poprzez zwiększenie gęstości kordów lub dodanie kolejnej warstwy osnowy. Specjalna konstrukcja dopuszcza więc podniesienie nominalnego ciśnienia przypadającego na jedno koło, a przez to uzyskanie wyższej ładowności pojazdu – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. Oznacza to, że dla standardowej opony 195/65 R15 nominalna nośność wynosi 91 (615 kg), a w przypadku wzmocnionego odpowiednika, LI wyniesie 95 (czyli 690 kg).

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakie ciśnienie w oponach XL/RF?

Montaż wzmacnianych opon określany jest najczęściej homologacją producenta. Informację o tym, że na danym pojeździe powinny znaleźć się opony XL widnieją w instrukcji pojazdu. Stosowanie wzmocnionego ogumienia regulowane jest, oprócz wymaganiami producenta, postanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem.

Zobacz też: Czym się różni opona zimowa od letniej?

W jakich pojazdach stosuje się opony z symbolem XL/RF?

Konieczność zastosowania opon XL może wynikać z modyfikacji podwozia lub nadwozia, których dokonał właściciel pojazdu. Wykorzystywane są w wielu pojazdach o dużej masie całkowitej, czy przeznaczonych do transportu masywnych przedmiotów np. aut dostawczych, chłodni, vanów a nawet dużych sedanów, czy kombi. Wzmocnienie wywołane modyfikacją czoła opony skutkują także większą odpornością ogumienia na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że na prawidłowo eksploatowanych oponach XL kierowca będzie mógł jeździć dłużej i na ogół szybciej, ponieważ produkty wzmacnianie będą również odnosiły się do wyższych indeksów prędkości. Dlatego obok aut dostawczych, do których homologowane są opony wzmacniane znajdują się też samochody o dużej mocy silnika i dużym momencie obrotowym powyżej 500 Nm. Samochody o potężnych parametrach są na ogół fabrycznie wyposażane w takie opony np. Bridgestone Potenza S001 montowane m.in. na Ferrari 458 Italia i Aston Martin Rapide oraz inne modele rodziny Potenza: RE050A dostarczane na pierwszy montaż do Ferrari 599 GTB Fiorano i Ferrari 612 Scaglietti.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można zmienić tylko dwie opony na zimowe?

Opony XL zachowują większą stabilność, co w przypadku transportu ładunków ma wyjątkowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa. W sportowych autach natomiast najważniejsze jest przeniesienie mocy silnika na nawierzchnię i ograniczenie odkształceń opony, wynikających z ruchu obrotowego i ogromnych sił tarcia. Z drugiej strony, wzmocniona budowa to także większa waga własna opony, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na zwiększenie spalania. Nie jest to jednak przeszkodą, aby w paliwooszczędnych oponach Bridgestone Ecopia EP150 lub ER300, ograniczających zużycie paliwa, również zastosować wyżej wymienione wzmocnienia.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Czy można opony z symbolem XL/RF zamontować do każdego pojazdu?

Wzmacniane ogumienie powinno być dobierane pod okiem specjalisty. Samodzielny montaż takich opon niezgodny z zaleceniami homologacyjnymi producenta może grozić zniszczeniem opon, układu zawieszenia lub doprowadzić do wypadku, a w razie kolizji odmową lub zmniejszeniem wypłaconej kwoty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z wiedzy wyspecjalizowanego serwisu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA