REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
opona, koło, bieżnik
opona, koło, bieżnik

REKLAMA

REKLAMA

Dane zebrane przez serwis Allegro pokazują, że polscy kierowcy starają się eksploatować opony jak najdłużej. Zdaniem ekspertów jest to błąd. Dlaczego?

Coraz więcej Polaków zmienia opony

Nie wszyscy kierowcy przywiązują wagę do jakości ogumienia w swoim pojeździe. Traktują wymianę opon letnich na zimowe jako zalecenie wykreowane przez nowoczesny marketing. Niestety w tym przypadku nie mają racji, bowiem różnica w konstrukcji obu rodzaju opon jest drastyczna i wyraźnie odbija się na jakości i pewności prowadzenia.

REKLAMA

Całe szczęście z roku na rok coraz więcej kierowców przywiązuje swoją uwagę do kwestii bezpieczeństwa. Jeszcze pięć lat temu zaledwie 55 proc. Polaków dopasowywało odpowiednie opony do pory roku. Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że sytuacja znacznie się poprawiła. Ponad 90 proc. ankietowanych zdeklarowało, że w ubiegłym roku poruszali się autem wyposażonym w opony zimowe, a dodatkowe 5 proc. używało w tym okresie opon całorocznych.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Eksperci jednak ostrzegają. Nawet najdroższa opona zimowa może stać się dla nas niebezpieczna i zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Na co należy zwrócić uwagę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nasze badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Ponad 30 proc. ankietowanych zadeklarowało, że użytkuje opony powyżej trzech sezonów, natomiast aż 35 proc. stwierdziło, że ten czas wynosi ponad cztery sezony – opowiada Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Wiąże się to z faktem, że 60 proc. respondentów przy zakupie opon zimowych wybiera komplet fabrycznie nowy, co zawsze jest sporym obciążeniem dla domowego budżetu. Trzeba jednak pamiętać o wytrzymałości technologicznej produktu, jakim jest opona zimowa.

Data zakupu opony a data jej produkcji

REKLAMA

Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Zgodnie z polskimi normami granica nowości opony określona jest na trzy lata od daty produkcji. Po pięciu latach od daty produkcji opona zaczyna gwałtownie tracić swoje właściwości. Eksperci radzą, aby nie używać opon mających więcej niż 5-6 lat.

- Oprócz wieku opony warto zwrócić uwagę przede wszystkim na stan i głębokość bieżnika – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Polskie prawo mówi, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku „zimówek” te wartości są niewystarczające. Badanie przeprowadzone przez ADAC pokazały, że opony z 7,5 mm bieżnikiem mają zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami całkowicie nowymi, które mają 9 mm głębokości bieżnika. Jeszcze gorzej w badaniach wypadły opony z 4 mm bieżnikiem. Ich wynik był dwukrotnie gorszy od uzyskanego przez nowe opony – dodaje.

Zobacz też: Gwóźdź w oponie - czy trzeba ją wymieniać na nową?

Z tego powodu zaleca się, aby wymienić opony na nowe jeśli ich bieżnik jest mniejszy niż 4 mm. Jazda na takich oponach to niepotrzebne ryzyko, które może kosztować nas życie lub zdrowie.

Oprócz głębokości bieżnika warto na bieżąco kontrolować stan techniczny ogumienia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA