W pierwszej kolejności należy pamiętać, że całkowita średnica zewnętrzna koła (wysokość opony wyrażona w milimetrach, liczona od ziemi aż do czoła bieżnika) powinna pozostać jak najbliższa średnicy oryginalnego koła. Według ekspertów średnica zewnętrzna wybranego zamiennika powinna mieścić się w zakresie od 1,5% do 2% średnicy zewnętrznej oryginalnego rozmiaru.
Zastosowanie niewłaściwego rozmiaru może wywołać nie tylko problemy mechaniczne, związane z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale także błędy we wskazaniach licznika prędkości. Przykładowo jeżeli średnica zamiennika będzie większa od średnicy pierwowzoru, to licznik może
reklama
reklama
Zobacz też: Opony, a zużycie paliwa
wskazywać prędkość niższą niż w rzeczywistości, i odwrotnie – przy zamienniku o mniejszej średnicy, licznik będzie przekłamywał na plus. Ponadto, w wielu pojazdach wyposażonych w system ESP, komputer może zinterpretować niewłaściwy rozmiar zamienników jako stan awaryjny. Dlatego tak ważnym jest, aby dobierając zamienniki opon, pamiętać nie tylko o zgodności średnic zewnętrznych opon, ale także indeksów prędkości i nośności z oryginałem.
Szerokość opony zależy bezpośrednio od szerokości felgi, na którą opona będzie założona. Dlatego często zdarza się, że wraz ze zamianą opon zachodzi konieczność zakupu nowych felg do samochodu. Oczywiście najprostszą metodą, aby wybrać odpowiedni komplet, jest znalezienie właściwego dla naszego auta modelu w katalogu. Inaczej sprawa ma się w przypadku felg, których nie znajdziemy w broszurach, czy felg używanych. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę takie parametry, jak otwór centrujący, rozstaw śrub mocujących w samochodzie oraz tzw. offset (ET z niem. Einpress Tiefe), czyli odległość od płaszczyzny montażu felgi do jej środka symetrii. „Parametr ET decyduje o rozstawie kół na osi. Im jest on większy, tym koło przesunięte jest bardziej w głąb auta, chowając się w nadkolu. Jednocześnie zmniejsza się rozstaw kół na manipulowanej osi samochodu, czego wynikiem może być słabsze trzymanie się drogi. I odwrotnie – w przypadku mniejszego ET, koło będzie wystawać na zewnątrz auta, zwiększając rozstaw. Nie oznacza to jednak, że parametr ten możemy dowolnie zmieniać. Jest to możliwe wyłącznie w granicach normy podanej przez producenta” - mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone.
Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?