REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - jakie wybrać?

Paulina Samoraj
opony zima fot. Newspress
opony zima fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niedługo zagości w Polsce zima. Eksperci zgodnie twierdzą, że najlepszą porą na zmianę opon letnich na zimowe, jest gdy średnia dobowa amplituda spadnie do 7 stopni Celsjusza i niżej. Zatem, kierowcy, nie czekajcie z dokonaniem wyboru do ostatniej chwili, my doradzimy Wam co wybrać i czym się kierować przy zakupie.

Rok temu Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykietowanie opon. Niestety mało kto potrafi je poprawnie odczytać i wykorzystać informacje w niej zawarte. Warto sobie przyswoić tą wiedzę, bo jest niezwykle pomocna przy wyborze. Łatwiej wtedy porównać modele i zdecydować się na komplet najbardziej odpowiadający. Dzięki etykiecie dowiadujemy się o trzech parametrach opony, czyli efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu podczas jazdy. Dwa pierwsze są określone w klasach od A do G, gdzie A jest klasą najlepszą. Trzeci parametr jest podawany w postaci dB oraz za pomocą czerwonego paska. Jeden czerwony pasek oznacza, że to opona cicha, natomiast trzy paski to opona głośna, ale spełniająca normy.
W parametrze efektywności paliwowej różnica pomiędzy klasą A a klasą F może wynieść nawet 7,5%.
Bez wątpienia najważniejszą informację znajdziemy na parametrze przyczepności na mokrej nawierzchni. Przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą A, a F może być nawet 18 metrów.
Należy jednak pamiętać, że to są podstawowe wiadomości.

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe – nowe czy używane?

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon?

Kierowca przy wyborze opony powinien zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać trzy podstawowe rodzaje: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Bieżniki symetryczne powoli znikają z rynku. To typ o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Cechują się dowolnością kierunku toczenia przy zakładaniu. Głównie są montowane one w małych oraz średnich samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych.
Jeśli chodzi o bieżniki asymetryczne posiadają one inny wzór po lewej a i inny po prawej stronie opony. Z boku zawierają informację o sposobie montażu. Napis ,,outside” jest widoczny na zewnętrznej stronie opony. Posiada ona masywniejsze klocki bieżnika, co zapewnia większą stabilizację podczas zakrętów oraz poprawia przyczepność i znoszenie boczne, czyli tak zwaną trakcję boczną. Dzięki temu nacisk na oponę jest bardziej równomierny i nie ulega ona tak szybko zniszczeniu. Wewnętrzna strona bieżnika posiada bardziej ponacinane i mniejsze klocki bieżnika. Umożliwia to skuteczniejsze odprowadzanie wody oraz usprawnia parametry trakcyjne, jak napęd lub hamowanie. Ten rodzaj bieżnika jest coraz częściej stosowany przez producentów aut klasy średnich i wysokich.
Bieżniki kierunkowe są najbardziej popularne i najczęściej stosowane przez kierowców. Kierunek toczenia pokazany jest strzałką, z boku opony. Charakteryzuje je zdolność do dobrego odprowadzania nadmiaru wody oraz błota pośniegowego. Również wysokie właściwości trakcyjne, a w szczególności hamowanie, są atutem tego rodzaju bieżnika.
Należy pamiętać, że głębokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4mm. Jeżeli tak się stanie opona przestanie spełniać swoją funkcję. Należy wtedy bezwzględnie ją wymienić. Reasumując, im mniejsza jest głębokość bieżnika tym  gorsza i bardziej niebezpieczna jazda.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Klasy opon

Opony zimowe dzielą się na trzy klasy : ekonomiczną, średnią oraz Premium. Ten wybór jest znacznie trudniejszy niż wybór bieżnika i liczy się z większymi kosztami. Klasy różnią się między sobą poziomu zaawansowania technologicznego. Akurat w tym wypadku im droższa opona tym lepsza .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co wybrać?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie : gdzie będą one użytkowane? Jeżeli głównie kierowca jeździ po zakorkowanym mieście powinien wybrać opony, które gwarantują dobre reakcję zarówno na ruchy kierownicą, jak i na pedał sprzęgła oraz umożliwiają bezpiecznie prowadzenie. Do tego nadają się opony kierunkowe klasy ekonomicznej i średniej. Jeśli natomiast jeździ się w długich trasach to najlepiej wybrać cicho pracujące opony z dobrą przyczepnością  oraz o wolno zużywającym się bieżniku.  Do tego typu jazdy najlepiej pasowały by opony asymetryczne klasy średniej lub, w zależności od możliwości finansowych kupującego, kierunkowe klasy wysokiej.
Również jaki rodzaj samochodu kierowca posiada ma znaczenie. Jeżeli chodzi o samochody małolitrażowe w zupełności starczą opony klasy ekonomicznej i średniej. Do aut klasy średniej stosuje się opony kierunkowe lub asymetryczne klasy średniej lub Premium. Do pojazdów o dużej pojemności silnika montuje się zazwyczaj  opony klasy wysokiej, by zapewniały dobre osiągi przy niekorzystnych warunkach.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Czego nie robić?

Niektórzy kierowcy, by zaoszczędzić, zostawiają na zimę dwie opony letnie i dokupują do nich dwie ,,zimówki”. Jest to bardzo nierozsądne posunięcie. Opony letnie i opony zimowe mają  różny wzór i głębokość bieżników. Jazda przy takim stanie jest bardzo niebezpieczna. Opony letnie, zimą, twardnieją przez co zmniejsza się ich przyczepność. Jest również zwiększona  droga hamowania. Dlatego należy zainwestować w cały komplet opon zimowych. W końcu na pierwszym miejscu trzeba postawić swoje bezpieczeństwo.
Dodatkowo nie powinno się wybierać opon zimowych węższych niż letnie. Zwiększa się wtedy droga hamowania i słabnie przyczepność na zakrętach.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Podsumowanie

Przy wyborze opon zimowych odpowiedzmy sobie na kilka pytań. Według określonych preferencji, będzie łatwiej wybrać  odpowiednie dla nas ,,zimówki”. Pamiętajmy, że najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Lepiej więcej wydać na opony, niż mniej, a potem ponosić dodatkowe koszty.

opony, zima Fot. Fotolia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA