| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Czy można dostać mandat za opony?

Czy można dostać mandat za opony?

Jeśli niektórym argument bezpieczeństwa nie wystarcza, warto pamiętać, że za zły stan opon grożą też konsekwencje... finansowe. W razie spotkania z drogówką, oprócz mandatu, za jazdę autem niesprawnym technicznie, stracimy też dowód rejestracyjny. Kiedy możemy mieć problemy przez opony?

Pierwsza i podstawowa rzecz przy kontroli opon to oczywiście głębokość bieżnika. "Prawo o ruchu drogowym" wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony i tu cytat: "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm"

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach 

Warto przy tym pamiętać, ze 1,6 milimetra to wartość graniczna! W przypadku większości opon zimowych wskaźnik zużycia odsłania się jeśli bieżnik ma głębokość dwukrotnie większą (około 3,5 mm). Ogumienie letnie zazwyczaj kończy swoja żywotność z bieżnikiem o głębokości 2 milimetrów.

Dodajmy do tego, że nowe opony maja bieżnik o głębokości około 8-9 milimetrów co starcza na przejechanie „do ogranicznika” dystansu około 40-45 tysięcy kilometrów.

Równie popularnym „przewinieniem” co skrajne zużycie jest montaż zbyt szerokich opon, czasem nawet całych kół.

W zgodzie z przepisami koło w żadnym wypadku nie może wystawać poza obrys karoserii, tymczasem właścicielom aut terenowych zdarza się montować specjalne opony terenowe i dystanse przez które koła wyraźnie wystają z wnęk. Tak uzbrojoną terenówką można jeździć tylko poza publiczną drogą.

Zobacz też: Jak przygotować auto terenowe do wyjazdu w teren? 

Wyjściem z sytuacji jest montaż poszerzeń błotników, lub zamiana całych elementów na specjalne poszerzane wykonane na zamówienie z włókna szklanego. Miłośnicy tuningu „drogowego” przy poszerzaniu rozstawu kół zazwyczaj stosują również tzw. body kit, który poszerza całe nadwozie.

Zakładanie różnych kół na jedną oś pojazdu to przewinienie na szczęście coraz rzadziej spotykane. Również dlatego, że większość kierowców ma świadomość że to nie zgodne z przepisami.

Dla przypomnienia dodajmy: Zgodnie z polskim prawem auto powinno zawsze mieć identyczne opony na jednej osi. Rzeźba bieżnika może się natomiast różnić między osiami – z przodu mogą być zamontowane inne ogumienie niż z tyłu

Są dwa odstępstwa: Pierwsze dotyczy jazdy z użyciem koła zapasowego. Druga to używanie opon nie dostosowanych do jazdy po drogach (slick lub kolce) – nawet jeśli będziemy mieli nowy komplet 4 takich opon to i tak policjant zatrzyma dowód rejestracyjny.

Na koniec rozprawmy się z jednym z rodzących się motoryzacyjnych mitów: Wbrew powszechnej opinii nie ma u nas w kraju nakazu jazdy na oponach zimowych w miesiącach z opadami śniegu! Mandat można dostać natomiast za spowodowanie niebezpieczeństwa na drodze – ot chociażby przez jazdę na niedostosowanych do warunków oponach.

Pamiętajmy jednak, że nie w każdym kraju UE przepisy drogowe są identyczne. Nakaz jazdy na zimówkach, lub specjalnych oponach śniegowych obowiązuje w miesiącach zimowych w wieku krajach skandynawskich i alpejskich.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »