| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Dlaczego opony piszczą?

Dlaczego opony piszczą?

Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.

Dlaczego opony piszczą? Chodzi oczywiście o utratę przyczepności i uślizg, który wywołany jest... no właśnie tu już odpowiedź nie jest prosta, bo czynników jest wiele i możemy je podzielić na trzy podstawowe grupy:
- Pierwsza to błędy kierowcy,
- Druga grupa to czynniki związane z budowa i zachowaniem samej opony,
- Trzecia to specyficzne właściwości nawierzchni.

Zobacz też: Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważne? 

Wyjaśnienia zacznijmy od ostatniej grupy, bo pozwoli to zrozumieć istotę problemu. Słyszalny pisk opon to w rzeczywistości drgania o bardzo wysokiej częstotliwości, w które wpadają kostki bieżnika. Napompowana opona tworzy dodatkowo pudło rezonansowe, co wyraźnie wzmacnia wrażenia akustyczne.

Opona najłatwiej wpada w takie drgania gdy nawierzchnia jest idealnie równa, nie porowata, a przy tym jak najbardziej przyczepna (czyli sucha). To dlatego pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie, a opony pracują dużo ciszej na nowoczesnych nawierzchniach bitumicznych.

Zobacz też: Opony w samochodzie: jak o nie dbać?   

Co do właściwości opon, to największe tendencję do uślizgów (zarówno tych bocznych jak i wzdłużnych) maja opony wąskie o wysokim profilu. Im profil niższy a bieżnik szerszy tym trudniej zerwać przyczepność. Warto dodać również, że w wypadku identycznych opon liczyć będzie się realna powierzchnia kontaktu bieżnika z podłożem. Zatem nieprawidłowe ciśnienie (czy to zbyt niskie, czy zbyt wysokie) również przyspieszy pojawienie się dobrze słyszalnego zjawiska rezonansu.

W końcu – błędy kierowcy. Wiadomo, że nie ma opony, która nigdy nie straci przyczepności. Uślizg to najczęściej skutek zbyt gwałtownego posługiwania się gazem, sprzęgłem, hamulcem i kierownicą.

Jeśli chodzi o eliminowanie pisku opon to wpływ mamy tylko na dwie grupy czynników: temperament kierowcy i właściwości opony. Na to po czym jeździmy zazwyczaj jesteśmy skazani i kropka. A zatem jak nie piszczeć?

Zadanie pierwsze: Poskromienie zapędu wyścigowca – zaczynamy od spokojnego i płynnego puszczania pedału sprzęgła przy starcie i hamowania silnikiem. Wyższy stopień wtajemniczenia to opanowanie zasady nie sumowania sił. Jednym słowem jeśli skręcamy to staramy się gwałtownie nie hamować i nie przyspieszać i w drugą stronę: W czasie hamowania i startu trzymamy kierownicę możliwie prosto tak, żeby opony miały największą powierzchnię styku z asfaltem.

Zadanie drugie: Kontrola opon. Jak już wspomnieliśmy opona powinna mieć optymalne ciśnienie. To oznacza, że trzeba je sprawdzać systematycznie co mniej więcej 1500 kilometrów i dostosowywać do temperatury zewnętrznej, a także do warunków jazdy. Pamiętajmy również, że opona w czaje jazdy nagrzewa się od tarcia o powierzchnię drogi. Wraz ze wzrostem temperatury rośnie ciśnienie, ale i elastyczność gumy, co zwiększa jej podatność na uślizg.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »