REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego opony piszczą?

Max Trela
Pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.

Nie tylko błaganie o litość...

REKLAMA

Dlaczego opony piszczą? Chodzi oczywiście o utratę przyczepności i uślizg, który wywołany jest... no właśnie tu już odpowiedź nie jest prosta, bo czynników jest wiele i możemy je podzielić na trzy podstawowe grupy:
- Pierwsza to błędy kierowcy,
- Druga grupa to czynniki związane z budowa i zachowaniem samej opony,
- Trzecia to specyficzne właściwości nawierzchni.

Zobacz też: Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważne? 

REKLAMA

Wyjaśnienia zacznijmy od ostatniej grupy, bo pozwoli to zrozumieć istotę problemu. Słyszalny pisk opon to w rzeczywistości drgania o bardzo wysokiej częstotliwości, w które wpadają kostki bieżnika. Napompowana opona tworzy dodatkowo pudło rezonansowe, co wyraźnie wzmacnia wrażenia akustyczne.

Opona najłatwiej wpada w takie drgania gdy nawierzchnia jest idealnie równa, nie porowata, a przy tym jak najbardziej przyczepna (czyli sucha). To dlatego pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie, a opony pracują dużo ciszej na nowoczesnych nawierzchniach bitumicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony w samochodzie: jak o nie dbać?   

Co do właściwości opon, to największe tendencję do uślizgów (zarówno tych bocznych jak i wzdłużnych) maja opony wąskie o wysokim profilu. Im profil niższy a bieżnik szerszy tym trudniej zerwać przyczepność. Warto dodać również, że w wypadku identycznych opon liczyć będzie się realna powierzchnia kontaktu bieżnika z podłożem. Zatem nieprawidłowe ciśnienie (czy to zbyt niskie, czy zbyt wysokie) również przyspieszy pojawienie się dobrze słyszalnego zjawiska rezonansu.

W końcu – błędy kierowcy. Wiadomo, że nie ma opony, która nigdy nie straci przyczepności. Uślizg to najczęściej skutek zbyt gwałtownego posługiwania się gazem, sprzęgłem, hamulcem i kierownicą.

Uciszamy opony – jak to zrobić?

Jeśli chodzi o eliminowanie pisku opon to wpływ mamy tylko na dwie grupy czynników: temperament kierowcy i właściwości opony. Na to po czym jeździmy zazwyczaj jesteśmy skazani i kropka. A zatem jak nie piszczeć?

REKLAMA

Zadanie pierwsze: Poskromienie zapędu wyścigowca – zaczynamy od spokojnego i płynnego puszczania pedału sprzęgła przy starcie i hamowania silnikiem. Wyższy stopień wtajemniczenia to opanowanie zasady nie sumowania sił. Jednym słowem jeśli skręcamy to staramy się gwałtownie nie hamować i nie przyspieszać i w drugą stronę: W czasie hamowania i startu trzymamy kierownicę możliwie prosto tak, żeby opony miały największą powierzchnię styku z asfaltem.

Zadanie drugie: Kontrola opon. Jak już wspomnieliśmy opona powinna mieć optymalne ciśnienie. To oznacza, że trzeba je sprawdzać systematycznie co mniej więcej 1500 kilometrów i dostosowywać do temperatury zewnętrznej, a także do warunków jazdy. Pamiętajmy również, że opona w czaje jazdy nagrzewa się od tarcia o powierzchnię drogi. Wraz ze wzrostem temperatury rośnie ciśnienie, ale i elastyczność gumy, co zwiększa jej podatność na uślizg.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA