REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Max Trela
Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi Fot. Fotolia
Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Sztuka kompromisu

REKLAMA

Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi, który docelowo ma zastąpić te dwa rodzaje opon przez wszystkie pory roku. Jakie są zatem podstawowe różnice pomiędzy oponami sezonowymi?

Po pierwsze oznaczenia: Producenci różnie decydują się oznaczyć swoje opony, może być to piktogram z symbolem słońca, deszczu i śniegu lub słowne określenie opony jako np. „all seasons” - czyli „wszystkie sezony”.

Po drugie wygląd. Bieżnik opony całorocznej przypomina typową oponę zimową, posiada więc charakterystyczne głębokie rowki i wcięcia na środkowej części bieżnika dla uzyskania większej przyczepności, a na zewnętrznej stronie masywne, wyraźnie „postrzępione” klocki zapewniające wytrzymałość na przeciążenia. Z drugiej strony nacięcia i żłobienia na zewnętrznej stronie opony całorocznej są dużo płytsze niż te w klasycznych zimówkach. Cała opona jest też zdecydowanie „lżejsza” w rzeźbie bieżnika, choć tu głównie chodzi jedynie o wrażenia wizualne.

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy opony całoroczne się sprawdzą, kiedy nie?

Jedni uważają opony całoroczne za doskonały kompromis między ceną a jakością, inni jako niewypał, który ma tyle samo wad co zalet. Jaka jest prawdą o ogumieniu całorocznym?

Jak zawsze leży po środku. Z jednej strony nie będą one nigdy tak dobre w skrajnych warunkach jak ich rywale z zimowej czy letniej półki. To potwierdza większość testów opon, gdzie niezależnie od pory roku ogumienie całoroczne najczęściej zamyka listy rankingowe, a popularne pisma motoryzacyjne zazwyczaj umieszczają przy nich znaczek „niepolecane”. Należy dodać do tego jeszcze jedną „wadę” - szybsze, mniej więcej o 10 procent, zużycie.

Zobacz też: Opony z chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek? 

Z drugiej strony... Nawet najdroższe gumy całoroczne będą i tak blisko dwa razy tańsze niż dwa komplety jedynie przeciętnych sezonówek.

W sytuacji gdy użytkujemy auto sporadycznie tylko w mieście, a w skrajnych warunkach stoi ono bezpiecznie w garażu, takie rozwiązanie może mieć poważne plusy. Głównie dla naszego portfela.

Kiedy najbardziej czuć „niedomagania” opon całorocznych?

Jeśli zdecydujemy się na ogumienie całosezonowe warto wiedzieć o ich najsłabszym punkcie, którym zdecydowanie jest hamowanie i sterowność na mokrej nawierzchni, w lecie.

W większości testów opony całoroczne, podczas hamowania na mokrej nawierzchni, osiągają wyniki nawet dwa razy gorsze niż opony letnie i niewiele lepsze do zimówek. Podobnie jest z testem podatności na aquaplaning.

Z drugiej strony ogumienie całoroczne całkiem dobrze daje sobie radę w lecie na suchym asfalcie, przegrywając wyraźnie jedynie w kategorii hałasu i oporu toczenia.

W zimie opony uniwersalne uzyskują doskonałe wyniki testów, na tak zwanym błocie pośniegowym, ale już nie najlepiej dają sobie radę na śniegu i lodzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA