REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Max Trela
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Wiek robi swoje

REKLAMA

Na kole zapasowym przejeżdżamy w najlepszym – a może najgorszym – przypadku kilkaset kilometrów rocznie, nawet jeśli do dyspozycji mamy pełnowymiarowa oponę, a nie komicznych rozmiarów „dojazdówkę”. Zapas zazwyczaj służy do dojechania do wulkanizatora, w wyjątkowych przypadkach musimy pojeździć na nim kilka dni szukając nowej pojedynczej opony. To oznacza, że większość kół zapasowych wygląda „jak nówki” nawet po 10 – 15 latach, dlatego nikt nie myśli o ich wymianie. A to błąd!

Zobacz też: Koło zapasowe, czy zapas w sprayu? 

Problem w tym, że wygląd to nie wszystko. To, że opona ma jeszcze głęboki bieżnik wcale nie warunkuje jej użyteczności. Starzejąca się guma traci swoje właściwości, twardnieje, pęka, przepuszcza powietrze... Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna.

Kiedy należy zmienić oponę na zapasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teoretycznie opony nie mają terminu przydatności do użycia, nie można zatem kategorycznie powiedzieć po jakim czasie potrzebna jest wymiana. W wyznaczeniu „dobrej chwili” można jednak kierować się zaleceniami producentów i warsztatów. A te są dość sprytne:

Zakłady wulkanizacyjne i sklepy z oponami mogą sprzedawać opony z pełną 2-letnią gwarancją nawet jeśli przeleżały one w magazynie 36 miesięcy. Należy zatem sądzić, że producent przewidział niezmienne właściwości gumy na mniej więcej 5 lat. Taki okres wydaje się rozsądny zarówno pod względem bezpieczeństwa jak i ekonomii.

Zobacz też: Koło zapasowe w sprayu - jak go używać? 

Jaka oponę kupić na zapas?

Jeśli nasze koło zapasowe jest obute w pełnowymiarową oponę wtedy sprawa przy jej wymianie jest stosunkowo prosta. Idziemy do sklepu, wybieramy, kupujemy, zakładamy, odważamy, gotowe. Jaki model wybrać? Najlepiej oponę wielosezonową, czyli tzw. uniwersalną, wybór firmy czy konkretnego modelu zależy już tylko od zasobności naszego portfela i dostępności towaru.

REKLAMA

Z naszej strony radzimy decydować się jednak na oponę lepszej jakości (sprawdzonych producentów) i koniecznie z najbardziej aktualną datą produkcji. Pamiętajmy, że im ogumienie będzie „świeższe” tym dłużej będzie mogło sezonować w bagażniku naszego auta.

Więcej problemów będą mieli kierowcy z pneumatyczną „dojazdówką” w roli zapasu. Specyficzne opony na koła dojazdowe właściwie nie występują w obrocie sklepowym, a jeśli już ktoś podejmie się sprowadzenia jej na specjalne zamówienie, będzie kosztowała fortunę. W takim wypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się kupienie całego nowego koła dojazdowego. W ASO przyjdzie zapłacić na nie około 500 złotych, ale używane dostaniemy już za około 150 złotych.

Pamiętajmy tylko, żeby nie zamienić przysłowiowej siekierki na kijek. Wielu handlarzy próbuje wmówić swoim „ofiarom”, że na takich oponach nie ma daty produkcji. OTÓŻ JEST i to w takiej samej postaci i mniej więcej tym samym miejscu co na zwykłej oponie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA