REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest różnica pomiędzy oponami kierunkowymi a symetrycznymi – które są lepsze?

Max Trela
Największą zaletą opon kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika jest skuteczniejsze (w stosunku do starszych konstrukcji) odprowadzanie wody spod kół Fot. Fotolia
Największą zaletą opon kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika jest skuteczniejsze (w stosunku do starszych konstrukcji) odprowadzanie wody spod kół Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?

Dla każdego coś dobrego

REKLAMA

Nowoczesne opony mają głównie trzy rodzaje bieżników. asymetryczny, symetryczny kierunkowy i klasyczny (symetryczny)

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach 

Bieżnik asymetryczny to taki gdzie wewnętrzna część opony ma inną rzeźbę niż wewnętrzna. Zewnętrzne rowki są zazwyczaj rzadsze i szerokie, a wewnętrzne węższe i gęściej ułożone.

Rzeźba symetryczna kierunkowa przypomina „jodełkę”, a opony zakłada się na felgę w ściśle określony sposób. Ogumienie kierunkowe jest o tyle specyficzne że pracuje odpowiednio tylko w jednym kierunku obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasyczne bieżniki symetryczne, pracujące w dwóch kierunkach są spotykane głównie w oponach do samochodów ciężarowych.

Zalety (u)kierunkowane

Największą zaletą opon kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika jest skuteczniejsze (w stosunku do starszych konstrukcji) odprowadzanie wody spod kół. Taki bieżnik jest też stosunkowo cichy i ma niższe opory toczenia

REKLAMA

Rzeźba bieżnika opon kierunkowych posiada wysoką zdolność do odprowadzania wody i ukształtowana jest w określony sposób tworząc charakterystyczny zarys. Na obwodzie opony znajdują się szerokie rowki obwodowe (służą one gromadzeniu wody) oraz lejkowate rowki poprzeczne, których zadaniem jest skuteczne wypompowanie, wyrzucenie wody spod opony.

Dzięki takiemu ukształtowaniu bieżnika opony, woda jest w nich bardzo skutecznie odprowadzana na zewnątrz, co w znacznym stopniu pozwala na ograniczenie podatności na zjawisko aquaplaningu w porównaniu do ogumienia o tradycyjnej rzeźbie nawet o 20 – 30%.

Zobacz też: Kiedy wymienić opony na zimowe? 

Asymetrycznie czyli... bardziej uniwersalnie

Bieżnik asymetryczny ma przewagę szczególnie jeśli chodzi o charakterystyki trakcyjne boczne. Takie opony maja mniejsze boczne znoszenie i dają lepsze prowadzenie w zakrętach. Asymetryki charakteryzuje też odporność na nierównomierne i przedwczesne zużycie zewnętrznej i wewnętrznej części czoła opony.

Jak takie opony są konstruowane? W konstrukcjach asymetrycznych zewnętrzna strona czoła bieżnika posiada sztywniejsze elementy rzeźby co poprawia odporność na boczne znoszenie oraz zapewnia bardziej równomierny rozkład nacisków podczas pokonywania zakrętów.

Rzeźba wewnętrzna stron czoła bieżnika poprzez bardziej zagęszczony rysunek rzeźby zapewnia dobre odprowadzenie wody i co za ty idzie dobrą przyczepność czasie toczenia, hamowania i przyspieszania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA