| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Większość SUV-ów ma fabrycznie montowane opony uniwersalne, takie, które nadają się do jazdy po asfalcie, ale i wjazd w lekki teren. To ma podkreślać ich uniwersalny charakter, a właścicielowi daje pewien komfort, że w razie czego... Problem pojawia się w momencie gdy opony się zużyją. Wtedy nagle okazuje się, że nasze „uterenowione” opony są bardzo drogie, a bardzo podobne, ale ze zwykłym bieżnikiem na drogi możemy dostać nawet 20-30 procent taniej!

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?  

Wtedy też pojawiają się wątpliwości jakie opony kupić i czy te drogowe można stosować w SUV-ie. Wątpliwości o tyle uzasadnione, że 90 procent SUV-ów od początku do końca swojego żywota najgorszą nawierzchnię z jaką się spotyka to gruntowa droga. A w takim „terenie” poradzą sobie bez problemu nawet zwykłe opony szosowe.

To jakie opony wybrać i jakie będą najlepsze zależy głównie od typu samochodu. Klasa SUV-ów jest bardzo szeroka. Do tej grupy zalicza się zarówno samochody zbudowane na płycie podłogowej limuzyn klasy średniej jak i siedmioosobowe „potwory” o wadze przekraczającej 2,5 ton.

I właśnie waga jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a. Z tym jednak zastrzeżeniem, że nasza auto rzeczywiście nie będzie miało nic wspólnego z terenem.

Zobacz też: SUV-y koncernu Fiata będą powstawały na platformie Cherokee 

Do najmniejszych SUV- ów można stosować opony już współczynniku nośności 91, czyli takie jak w samochodach kombi klasy średniej i średniej wyższej. To o tyle istotne, że podobne będą również najbardziej typowe rozmiary co pozwoli jeszcze ograniczyć koszty.

Co innego duże SUV-y. Te niestety wymagają specjalnego ogumienia, ale i tu nie jesteśmy skazani na wyłącznie terenowe modele opon. Zamienników możemy szukać wśród ogumienia dla vanów, czyli takiego które ma współczynnik nośności powyżej 94. Najczęściej takie opony mają też od razu w nazwie symbol XL – symboliczny skrót od EXTRA LOAD.

Zgodnie z polskim prawem auto powinno mieć identyczne opony na jednej osi. Rzeźba bieżnika może się natomiast różnić między osiami – z przodu mogą być zamontowane inne ogumienie niż z tyłu. Decydując się na zmianę kół w SUV-ie pamiętajmy jednak, że nasze auto ma napęd na cztery koła. To oznacza, że mimo braku nakazu najlepiej na wszystkich kołach mieć identyczne opony – tak zalecają zazwyczaj producenci, ale i profesjonaliści, który podkreślają, że tak „podkute” auto będzie miało najlepsze właściwości jezdne.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Waga samochodu jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Waga samochodu jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KRAUSE LEGAL Kancelaria prawna

Nasza kancelaria świadczy wszechstronną pomoc prawną skierowaną do właścicieli firm rodzinnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »