REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Max Trela
Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe fot. moto.wieszjak.pl
Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Jak to działa?

REKLAMA

Zasada działania eko-opon – abstrahując od „zielonych” metod produkcji - opiera się na bardzo prostej zależności. Im mniejszy będzie opór toczenia tym bardziej efektywne będzie wykorzystanie energii generowanej przez benzynę... Genialnie proste do powiedzenia, ale już nie do zrobienia, bo redukując do maksimum opór toczenia możemy zostać również z praktycznie zerową przyczepnością.

Opony ekologiczne starają się w jak największym stopniu te dwa parametry (opór toczenia i przyczepność) pogodzić. Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe. Jak tego dokonują?

Zobacz też: Cechy opon ekologicznych 

Materiały, technologie i... koniec z megalomaństwem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogumienie „zielone” różni się od tradycyjnego nie tylko nazwa. Producenci wychwalają nowe mieszanki gum i kompozytowe oploty zamiast stalowych. To ciekawe, ale... dla przeciętnego człowieka niezrozumiałe i nie do sprawdzenia.

REKLAMA

To co zauważy nawet zupełny laik to fakt, że eko-opony są zdecydowanie lżejsze. A redukcja masy opony– na poziomie nawet 20 – 30 procent – zmniejsza masę całego koła o ponad 5 procent. To dużo, szczególnie jeśli weźmiemy wpływ tego parametru na szybkość zużycia opony. Co do spalania na papierze taka redukcja mogłaby wynieść nawet nawet 2,5 procenta, ale w warunkach laboratoryjnych. W codziennej eksploatacji różnice będą mniejsze.

Eko opony mają jeszcze jedną właściwość o której wiele osób zapomina. Czy ktoś widział taki eko-wynalazek w rozmiarze 225? Otóż nie – nie występują - bo ich oszczędność i zmniejszony opór bierze się również z ograniczenia szerokości. Jeśli ktoś pragnie mieć przyklejające się do asfaltu „walce” o ekologii i oszczędzaniu musi zapomnieć.

Ile można oszczędzić?

Temat konkretnych zysków – czyli oszczędności chociażby w zużytym paliwie – jest w przypadku eko-opon dość drażliwy. Dlaczego? Bo większość wyników prezentowanych w reklamach i prospektach ma dopisek „badania w warunkach laboratoryjnych”....

No właśnie. Laboratorium to nie droga, ze zmiennymi warunkami pogodowymi, dniem nocą zimą latem. Takie badania zawyżają ekologiczne i ekonomiczne możliwości takiego ogumienia, A zatem jeśli ktoś liczy, że w codziennej jeździe od razu zauważy różnicę... Może się niestety przeliczyć. Dyskusji nie podlegają natomiast zyski długodystansowe.

Zobacz też: Czym charakteryzują się opony ekologiczne?

Eko-opony – i to akurat potwierdziły niezależne badania - mają przy podobnych właściwościach jezdnych opory toczenia mniejsze o nawet kilkanaście procent. To oznacza odpowiednio wolniejsze zużycie zarówno opon jak i części zawieszenia.

Tylko... Czy suma wszystkich zalet wystarcza, żeby dopłacać za komplet takich „zielonych” opon nawet kilkaset złotych w porównaniu z markowymi „zwykłymi”? Cóż... Moda rządzi się swoimi prawami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA