REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Max Trela
Nie ma żadnych ograniczeń w sprzedaży opon bez homologacji
Nie ma żadnych ograniczeń w sprzedaży opon bez homologacji

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Zacznijmy od tego, ze wcale nie trudno „naciąć” się na kupno opon bez drogowej homologacji. Na rynku jest spora oferta opon, które nie zostały dopuszczone do poruszania się po publicznych drogach i niestety nie ma ograniczeń w ich sprzedaży. Dlaczego? Bo takie opony stosuje się do sportu motorowego, chociażby do bardzo popularnego ostatnio driftingu, który pożera ogumienie... To dlatego również takie opony mimo doskonałych parametrów kuszą atrakcyjną cena.

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest spowodowana wyższa cena "zimówek" niż opon letnich?

Problem z ogumieniem niehomologowanym na drogi publiczne jest jeden – jeśli chcemy żyć w zgodzie z prawem, możemy na nich jeździć tylko po torach i drogach prywatnych (o ile właściciel drogi na to zezwala) i na wszelkiego rodzaju obiektach zamkniętych.

Jak nie dać się nabrać?

Każda opona dopuszczona do ruchu na drogach w naszym kraju musi posiadać jedno z dwóch oznaczeń: DOT lub ECE (czasem pojawia się też „E” lub „e”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrót DOT oznacza, że opona uzyskała oficjalny certyfikat zezwalający na sprzedaż i użytkowanie na terenie USA, ale i większości krajów europejskich.

Oznaczenie ECE, e lub E to informacja, że ogumienie posiada homologację do użytkowania na ternie całej Unii Europejskiej.

Najczęściej opony posiadają obydwa oznakowania jednocześnie i można je znaleźć na ściance bocznej, blisko wewnętrznego rantu, mniej więcej tam gdzie możemy odczytać numer seryjny i informacje o dacie produkcji.

Ale kto to sprawdzi...

Na koniec dodajmy jeszcze ostrzeżenie dla wszystkich, którzy myślą, że policja nie zorientuje czy można na konkretnych oponach poruszać się po drogach. Otóż nawet jeśli policjant nie będzie miał pewności, a jedynie przypuszczenia, to i tak może odebrać nam dowód rejestracyjny i skierować auto na badania techniczne. Na brak wiedzy w tym temacie diagnostów nie ma co liczyć...

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

REKLAMA

Dodajmy również, że poruszanie się na drogach na oponach nie homologowanych jest traktowane tak jakby całe auto nie miało ważnego przeglądu technicznego. A to oznacza mandat w wysokości 500 złotych, konieczność wykonania dodatkowych badań technicznych (130 złotych) i godziny spędzone w urzędzie komunikacyjnym!

Zupełnie inną grupą produktów są opony czysto wyczynowe. Takie ogumienie jest dostępne zazwyczaj na zamówienie i jest na nim wyraźne oznakowanie mówiące o przeznaczeniu na tor czy do rajdów.

Abstrahując od ceny – która jest na tyle wysoka, że wyklucza możliwość zakupu przez przypadek – takie opony mają specjalną rzeźbę bieżnika. Przepisy ABSOLUTNIE zabraniają jazdy na gładkich slickach i oponach z kolcami. Pierwsze nie spełniają warunku głębokości bieżnika i nie nadają się do jazdy w deszczu. Drugie ze względu na metalowe kolce niszczą drogę i można z nich legalnie korzystać tylko na tzw. drogach lodowych w Skandynawii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA