REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Max Trela
Opony, w których występuje ząbkowanie zazwyczaj można już spisac na straty, fot. Fotolia
Opony, w których występuje ząbkowanie zazwyczaj można już spisac na straty, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

To, co kierowcy popularnie nazywają ząbkowaniem się bieżnika, fachowcy będą określać jako nierównomierne zużycie kostek opony.

REKLAMA

Generalnie chodzi o to, że poszczególne kostki bieżnika bardziej wycierają się w centrum niż na obrzeżach, lub odwrotnie. Patrząc na bieżnik nie będziemy widzieć żadnych nieprawidłowości. Nie będzie on ani ścięty, ani złuszczony. Dopiero przejazd ręką po powierzchni wyjaśnia wszystko – w oponie, równomiernie na całym obwodzie i szerokości, tworzą się minimalne zagłębienia. To właśnie przez nie opona dostaje bardzo nieprzyjemnych drgań w płaszczyźnie poziomej.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

REKLAMA

Dlaczego opona się „ząbkuje”? Odpowiedź na to pytanie jest zazwyczaj jedna: Z winy właściciela pojazdu. Takie zjawisko pojawia się głównie wtedy, gdy opona ma nieprawidłowe ciśnienie – zazwyczaj za niskie – i zaczyna się przegrzewać. Niedopompowana guma nie zachowuje odpowiedniego kształtu, a lamelowane kostki bieżnika są wgniatane głęboko do jej środka i wycierają się głównie w centralnym punkcie.

Zagłębienia zaczynają dawać się we znaki już gdy ich głębokość przekracza 0,1 milimetra, a warto dodać, że takie zużycie może się pojawić już po przejechaniu na oponie ze zbyt niskim ciśnieniem około 1500 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walka z wiatrakami

Teraz najgorsze wiadomości. Ząbkowanie się bieżnika jest zazwyczaj procesem jedynie się pogłębiającym. To oznacza, że jeśli pojawią się już drgania to nie pozbędziemy się ich nawet jeśli dopompujemy oponę, a nawet specjalnie dodamy 0,2 atmosfery, żeby „zrównać” niedostatki. Co więcej tak wytarty bieżnik jest trwale uszkodzony i dalsza prawidłowa eksploatacja opony zazwyczaj nie spowoduje, że się on zrówna. Przeciwnie – ząbkowanie zazwyczaj powiększa wraz z ogólnym zużyciem opony.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

REKLAMA

Jedynym skutecznym sposobem na zwalczenie ząbkowania jest... BIEŻNIKOWANIE. Niestety większość współczesnych opon osobowych nie nadaje się do procesu ponownej wulkanizacji, co jest równoznaczne z faktem, że tak nierównomiernie zużytą oponę trzeba zazwyczaj spisać na straty...

Żeby mieć pewność, że opona nie będzie się nadmiernie nagrzewać i nierównomiernie zużywać warto kontrolować ciśnienie powietrza (azotu) w oponach częściej niż raz na 1500 kilometrów. To w szczególności ważne w przypadku opon ze wzmocnionymi bokami. W takim ogumieniu nie zauważymy utraty nawet 0,5 atmosfery ciśnienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA