REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Max Trela
Opony, w których występuje ząbkowanie zazwyczaj można już spisac na straty, fot. Fotolia
Opony, w których występuje ząbkowanie zazwyczaj można już spisac na straty, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

To, co kierowcy popularnie nazywają ząbkowaniem się bieżnika, fachowcy będą określać jako nierównomierne zużycie kostek opony.

REKLAMA

Generalnie chodzi o to, że poszczególne kostki bieżnika bardziej wycierają się w centrum niż na obrzeżach, lub odwrotnie. Patrząc na bieżnik nie będziemy widzieć żadnych nieprawidłowości. Nie będzie on ani ścięty, ani złuszczony. Dopiero przejazd ręką po powierzchni wyjaśnia wszystko – w oponie, równomiernie na całym obwodzie i szerokości, tworzą się minimalne zagłębienia. To właśnie przez nie opona dostaje bardzo nieprzyjemnych drgań w płaszczyźnie poziomej.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

REKLAMA

Dlaczego opona się „ząbkuje”? Odpowiedź na to pytanie jest zazwyczaj jedna: Z winy właściciela pojazdu. Takie zjawisko pojawia się głównie wtedy, gdy opona ma nieprawidłowe ciśnienie – zazwyczaj za niskie – i zaczyna się przegrzewać. Niedopompowana guma nie zachowuje odpowiedniego kształtu, a lamelowane kostki bieżnika są wgniatane głęboko do jej środka i wycierają się głównie w centralnym punkcie.

Zagłębienia zaczynają dawać się we znaki już gdy ich głębokość przekracza 0,1 milimetra, a warto dodać, że takie zużycie może się pojawić już po przejechaniu na oponie ze zbyt niskim ciśnieniem około 1500 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walka z wiatrakami

Teraz najgorsze wiadomości. Ząbkowanie się bieżnika jest zazwyczaj procesem jedynie się pogłębiającym. To oznacza, że jeśli pojawią się już drgania to nie pozbędziemy się ich nawet jeśli dopompujemy oponę, a nawet specjalnie dodamy 0,2 atmosfery, żeby „zrównać” niedostatki. Co więcej tak wytarty bieżnik jest trwale uszkodzony i dalsza prawidłowa eksploatacja opony zazwyczaj nie spowoduje, że się on zrówna. Przeciwnie – ząbkowanie zazwyczaj powiększa wraz z ogólnym zużyciem opony.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

REKLAMA

Jedynym skutecznym sposobem na zwalczenie ząbkowania jest... BIEŻNIKOWANIE. Niestety większość współczesnych opon osobowych nie nadaje się do procesu ponownej wulkanizacji, co jest równoznaczne z faktem, że tak nierównomiernie zużytą oponę trzeba zazwyczaj spisać na straty...

Żeby mieć pewność, że opona nie będzie się nadmiernie nagrzewać i nierównomiernie zużywać warto kontrolować ciśnienie powietrza (azotu) w oponach częściej niż raz na 1500 kilometrów. To w szczególności ważne w przypadku opon ze wzmocnionymi bokami. W takim ogumieniu nie zauważymy utraty nawet 0,5 atmosfery ciśnienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA