| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

To, co kierowcy popularnie nazywają ząbkowaniem się bieżnika, fachowcy będą określać jako nierównomierne zużycie kostek opony.

Generalnie chodzi o to, że poszczególne kostki bieżnika bardziej wycierają się w centrum niż na obrzeżach, lub odwrotnie. Patrząc na bieżnik nie będziemy widzieć żadnych nieprawidłowości. Nie będzie on ani ścięty, ani złuszczony. Dopiero przejazd ręką po powierzchni wyjaśnia wszystko – w oponie, równomiernie na całym obwodzie i szerokości, tworzą się minimalne zagłębienia. To właśnie przez nie opona dostaje bardzo nieprzyjemnych drgań w płaszczyźnie poziomej.

Zobacz też: Gdzie montować opony typu run flat?

Dlaczego opona się „ząbkuje”? Odpowiedź na to pytanie jest zazwyczaj jedna: Z winy właściciela pojazdu. Takie zjawisko pojawia się głównie wtedy, gdy opona ma nieprawidłowe ciśnienie – zazwyczaj za niskie – i zaczyna się przegrzewać. Niedopompowana guma nie zachowuje odpowiedniego kształtu, a lamelowane kostki bieżnika są wgniatane głęboko do jej środka i wycierają się głównie w centralnym punkcie.

Zagłębienia zaczynają dawać się we znaki już gdy ich głębokość przekracza 0,1 milimetra, a warto dodać, że takie zużycie może się pojawić już po przejechaniu na oponie ze zbyt niskim ciśnieniem około 1500 kilometrów.

Teraz najgorsze wiadomości. Ząbkowanie się bieżnika jest zazwyczaj procesem jedynie się pogłębiającym. To oznacza, że jeśli pojawią się już drgania to nie pozbędziemy się ich nawet jeśli dopompujemy oponę, a nawet specjalnie dodamy 0,2 atmosfery, żeby „zrównać” niedostatki. Co więcej tak wytarty bieżnik jest trwale uszkodzony i dalsza prawidłowa eksploatacja opony zazwyczaj nie spowoduje, że się on zrówna. Przeciwnie – ząbkowanie zazwyczaj powiększa wraz z ogólnym zużyciem opony.

Zobacz też: Niewłaściwie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje

Jedynym skutecznym sposobem na zwalczenie ząbkowania jest... BIEŻNIKOWANIE. Niestety większość współczesnych opon osobowych nie nadaje się do procesu ponownej wulkanizacji, co jest równoznaczne z faktem, że tak nierównomiernie zużytą oponę trzeba zazwyczaj spisać na straty...

Żeby mieć pewność, że opona nie będzie się nadmiernie nagrzewać i nierównomiernie zużywać warto kontrolować ciśnienie powietrza (azotu) w oponach częściej niż raz na 1500 kilometrów. To w szczególności ważne w przypadku opon ze wzmocnionymi bokami. W takim ogumieniu nie zauważymy utraty nawet 0,5 atmosfery ciśnienia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Häfele Polska

Producent okuć meblowych i budowlanych, a także elektronicznych systemów kontroli dostępu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »