| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Opony do vana – jak je wybrać

Opony do vana – jak je wybrać

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony - w przypadku rozmiarów powyżej 15 cali właściwie bez wyjątku posiadają indeks nośności, dzięki któremu wiemy jak ciężki może być pojazd, który się na nich porusza. To ostatnie dwie cyfry w ciągu prezentującym rozmiar danego ogumienia. Przykład? 205/55 R 16 91 - indeks maksymalnego obciążenia wynosi 91, czyli 615 kilogramów i jest to wartość STANDARDOWA.

Zobacz też: Odnawianie felg stalowych - jak to zrobić?

Łatwo obliczyć, że taki standard to i tak dużo: 4x615=2460 kilogramów! To zazwyczaj wartość przewyższająca dopuszczalną masę całkowitą większości samochodów, ale... Oczywiście są wyjątki.

Gdy nasze auto w rubryce maksymalna dopuszczalna masa całkowita ma wpisaną wartość powyżej 2500 kilogramów, wtedy nie mamy wyboru. Trzeba kupić opony "specjalne", a dokładnie rzecz ujmując ogumienie wzmacniane.

Opony takie są stosowane do dużych siedmioosobowych vanów oraz małych pojazdów dostawczych - mają wtedy oznaczenia: RFD, RF, REF, REINF a także np. do aut sportowych (wtedy stosuje się zazwyczaj oznaczenia XL, EXL, EL). W tym drugim przypadku chodzi o wyższą moc silnika i brutalnie duży moment obrotowy.

Opony z tym oznaczeniem są tak skonstruowane, aby przenosić większe obciążenia oraz aby można było stosować wyższe ciśnienia. I tu kolejny przykład: ogumienie 205/55 R 16 94 XL - jego obciążenie maksymalne wynosi 670 kg przy ciśnieniu nominalnym 2,9 bara.

Dodajmy do tego, że konstrukcja opon wzmacnianych dość poważnie różni się od opon zwykłych. Mogą one posiadać dodatkowe warstwy opasań lub specjalne wzmocnienia. Inne są też materiały z których są produkowane. Nie ma jednak standardowego modelu wzmacniania.

W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach, plusach czy minusach.

Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę obciążenia, a zatem i trwałość. Dzięki większemu wzmocnieniu są jednak mniej komfortowe i, a jakże - droższe. Wzmocniona konstrukcja powoduje wzrost ceny nawet o 15%.

Zobacz też: Polerowanie aluminiowej felgi - jak zrobić to samemu?

Podsumowując: Opony wzmocnione powinny trafić na każde auto którego DMC wynosi ponad 2460 kilogramów. Tak będzie zgodnie z prawem, "sztuką" i warunkami gwarancji, które (zazwyczaj) wyraźnie mówią że materiały eksploatacyjne muszą być odpowiednie dla konkretnego modelu auta.

Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi tak dużych ciężarów". Warto też pamiętać, że w przypadku wymiany tylko jednej opony, jej indeks nośności nie jest niższy w stosunku do pozostałych opon.

Każda opona wzmacniana posiada oznaczenie XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub inne podobne. Ponadto ogumienie takie ZAWSZE posiada na swoim boku napis Reinforced lub Extra Load!

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Konik

Współwłaściciel Recrutamos, Konsultant projektów Direct Search/Executive Search

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »