REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony run on flat – jak działają, jakie mają wady i zalety. Czy warto je kupić?

Max Trela
Nagły wystrzał tradycyjnej opony podczas szybkiej jazdy to właściwie pewny wypadek
Nagły wystrzał tradycyjnej opony podczas szybkiej jazdy to właściwie pewny wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?

Opony umożliwiające jazdę „na kapciu” to wynalazek, który zaczął podbijać motoryzacyjny świat w latach 90. Wszystko dlatego, że producenci zaczęli poszukiwać rozwiązania, które umożliwiłoby względnie bezpieczną jazdę nawet w momencie, gdy z opony zejdzie powietrze.

REKLAMA

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach

Wielu purystów powie zapewne: Kolejny gadżet dla tych którzy nie potrafią nic zrobić przy aucie, nawet zmienić koła... Otóż niekoniecznie - szczególnie, gdy ciśnienie w kole zejdzie nagle. Wystrzał zwykłej opony to właściwie pewna kolizja, a w przypadku "run-on-flatów" tego problemu nie ma. To największa, ale nie jedyna zaleta takich opon – o tym jednak za chwilę.

Jak to działa?

REKLAMA

Współczesne opony run on flat na pierwszy rzut oka nie różnią się zwykłych. Sekret tkwi w ich konstrukcji wewnętrznej. Gumy takie mają wzmacniane boczne ścianki, które nie zapadają się pod ciężarem auta, a jedynie odkształcają w kierunku zewnętrznym. W ten sposób chroniona jest felga, a gruby kołnierz minimalizuje się ślizganie opony po feldze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona taka umożliwia jazdę właściwie z zerowym ciśnieniem powietrza, ale z ograniczoną prędkością i tylko na krótkim dystansie. Parametry te zależą od producenta ogumienia, ale zazwyczaj prędkość jest ograniczona do 45 – 60 km/h, a dystans jaki można przejechać wynosi od kilkunastu do 40 kilometrów.

Bezpieczeństwo i... komfort psychiczny

Jakie są największe zalety opon typu run on flat? O pierwszej już wspomnieliśmy, nie ma ryzyka wystrzału – z opony co najwyżej szybko zejdzie powietrze. Auto będzie się prowadzić gorzej, ale bez ryzyka utraty panowania nad kierownicą.

Dość oczywistą zaletą jest również brak konieczności brudzenia sobie rąk. O braku powietrza i tak dowiemy się tylko z wskazań komputera pokładowego, a wtedy... Zamiast wyciągać zapas z bagażnika można dojechać do warsztatu i dać zarobić mechanikowi.

REKLAMA

Kolejna zaleta to oszczędność miejsca w bagażniku. Nie trzeba wozić pełnowymiarowego zapasu, a nawet dojazdówki. Przestrzeń można wykorzystać na bagaż albo na... napęd na cztery koła. To drugie szczególnie istotne było dla producentów dużych limuzyn, które w wersji 4x4 miały zazwyczaj znacznie płytsze bagażniki. Opony ROF sprawę rozwiązały definitywnie.

Opony do jazdy nawet po przebiciu są metodą na ograniczenie masy pojazdu, a zatem również spalania. Duże koło, podnośnik, klucz to nawet 15 kilogramów – mniej więcej 1% masy pojazdu. O tyle spada też spalanie, gdy tych przedmiotów nie wozimy.

Inne plusy? Chociażby dobre chronienie felg przy gwałtownym pokonywaniu krawężników oraz przy jeździe na flaku.

Nie bez wad

Opony run on flat mają tez oczywiście wady. Podstawowa wada to wyższa cena od tych standardowych. Wzmocniona konstrukcja wymaga lepszych materiałów i bardziej odpornych mieszanek gumy, a to ponosi koszty mniej więcej o 15%. Pamiętajmy również, że możliwość jazdy bez powietrza wcale nie oznacza, że opona się wtedy nie niszczy. Po przejechaniu 40 kilometrów z zerowym ciśnieniem będzie się ona nadawała tylko do wyrzucenia.

Zobacz też: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?

Kolejna rzecz to mniejszy komfort... I to niestety dobrze odczuwalna wada! Takie gumy mają sztywne ścianki, a to oznacza, ze nawet przy profilu 50/55 zachowują się jak zwykłe opony o profilu 30 czy 35. W autach z zawieszeniem pneumatycznym różnica nie jest drastyczna, ale przy konwencjonalnych kolumnach twardsze opony dadzą się wyraźnie wyczuć na kierownicy.

W końcu wada równie ważna, choć nie oczywista. Opon ROF nie można stosować w każdym aucie! Jeśli samochód nie jest wyposażony w system monitorowania ciśnienia, a w felgach nie ma czujników, wtedy ryzykujemy, że bezwiednie będziemy jeździć na kapciu, o wiele trudniej bowiem tego typu awarię "wyczuć".

Przebicia opony run on flat nie widać nawet gdy ciśnienia spadnie do 0,5 atmosfery! A kolejne kilometry pokonanywe w ten sposób nie służą ani oponie, ani zawieszeniu...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA