REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na którą oś założyć bardziej zużyte opony?

Marek Matejewski
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mając nierównomiernie zużyty komplet ogumienia, wielu kierowców zastanawia się na którą oś powinna powędrować mocniej zużyta para. Czy bezpieczniej jest wybrać tył pojazdu?

Część kierowców co sezon zamienia opony przednie z tylnymi. Pozwala to na równomierne zużywanie się wszystkich opon. W takiej sytuacji nie na obu osiach pojazdu ogumienie posiada podobne parametry.

REKLAMA

REKLAMA

Pozostali użytkownicy samochodów na kolejne sezony zakładają opony w te same miejsca. W ten sposób po dwóch sezonach jazdy opony pracujące na osi napędzanej są znacznie bardziej zużyte niż pozostałe. Wtedy rodzi się pytanie: na którą oś założyć lepsze opony?

Powszechnie panująca opinia radzi aby opony w lepszym stanie zamontować na tylną oś pojazdu. Fachowcy tłumaczą to faktem, że taka konfiguracja ogumienia zmniejsza tendencje auta do wpadania w poślizgi nadsterowne, czyli do zarzucania tyłem samochodu. Jednak inni fachowcy doradzają aby jednak lepsze opony montować na przednią oś pojazdu. Po pierwsze przednia oś samochodu odgrywa większą rolę w hamowaniu, po drugie założenie lepszego ogumienia na przednią oś zmniejszy ryzyko wpadnięcia auta w poślizg podsterowny.

Zobacz również: Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Poślizg podsterowny objawia się wyrzuceniem przodu samochodu z zakrętu i jest w rzeczywistości trudniejszy do opanowania niż nadsterowny. Kwestię montażu lepszego ogumienia każdy powinien przemyśleć we własnym zakresie, jednak zdrowy rozsądek nakazuje wbrew powszechnie panującej opinii zamontować opony w lepszym stanie na przednią oś pojazdu. Drugim rozwiązaniem jest zamieniać co sezon przednie z tylnymi oponami i posiadać na obu osiach ogumienie o podobnym stopniu zużycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony w lepszej kondycji zamontowane na przedniej osi poprawią skuteczność hamowania oraz zmniejszą tendencję do wpadania samochodu w poślizg podsterowny.

Zobacz również: Ciśnienie w oponach - porady

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA