| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Jaki "zapas" wybrać?

Jaki "zapas" wybrać?

Pełnowymiarowe koło zapasowe nie jest jedynym wyjściem. Są inne rozwiązania takie jak "dojazdówka" czy specjalny zestaw naprawczy. Przedstawiamy możliwe rozwiązania po stracie opony.

Pełnowymiarowe koło zapasowe daje nam gwarancję, że po jego założeniu komfort i bezpieczeństwo jazdy nie zmieniają się. I to chyba najlepsza z możliwości. Czasami jednak nasze warunki przewozowe są skromniejsze. Wtedy warto zastanowić się nad tzw. dojazdówką. To opona, która jest bardzo wąska i przypomina koło od motocykla. Jej zaletą jest niewielka ilość miejsca, jaką zajmuje, natomiast wadą ograniczenie prędkości jazdy do ok. 80 km/h. Nie zaleca się także zakładania dojazdówki na przednią oś. 

Zobacz również: Jak dbać o hak holowniczy?

Gdy uszkodzona jest przednia opona to dojazdówkę zakładamy na tylne koło, a następnie koło z tylnej osi zakładamy w miejsce uszkodzonej. Jeśli mamy koła z lekkich stopów należy wozić ze sobą komplet śrub (nakrętek) pasujących do felgi stalowej. Dla tych, którzy nie przewidzieli miejsca nawet na tak małe koło, polecamy zestaw naprawczy ze specjalnym płynem i kompresorem. Jego zaletą jest prostota obsługi. Wadą - możliwość naprawy tylko niewielkich uszkodzeń np. po najechaniu na gwóźdź. Pęknięcia powyżej 4 mm i pęknięcia ścianki bocznej opony nie da się naprawić. Zestaw wystarcza tylko na jedno koło.

Zobacz również: Jak korzystać z kamery cofania?

Najczęściej składa się z pojemnika z płynem i pompki, występują także zestawy i w sprayu. Aby naprawa była skuteczna, wszystkie związane z nią czynności muszą być wykonywane w określonej kolejności zawartej w instrukcji. Należy zachować środki ostrożności, ponieważ płyn, który jest w butelce, ma działanie szkodliwe, a jeśli zabrudzimy sobie ubranie, to raczej nie uda się go wyczyścić.

Pamiętajmy, że jeżeli po kilkunastu minutach prób nie można napompować koła oznacza to, że opona jest poważnie uszkodzona i nie da się jej naprawić za pomocą zestawu. Jeśli uda się napompować koło, to po przejechaniu kilku kilometrów należy ponownie sprawdzić ciśnienie i w razie potrzeby uzupełnić. Duże braki ciśnienia są sygnałem nie całkiem uszczelnionej dziury. Opona naprawiona zestawem nadaje się do dalszej eksploatacji jedynie po fachowej naprawie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Sikora

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »