| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Opony A-Z > Masz nadmiernie zużyte opony? Zobacz najczęstsze przyczyny

Masz nadmiernie zużyte opony? Zobacz najczęstsze przyczyny

Opony to ta część pojazdu, która mając duże znaczenia dla naszego bezpieczeństwa, zużywa się dość szybko. To jak długo możemy używać jednego kompletu zależy od wielu czynników. Nawet przy naprawdę oszczędnej jeździe ciężko przekroczyć 100 000 km.

Tak długiego okresu eksploatacji nie osiągniemy nawet przy pomocy poprawnej regulacji geometrii zawieszenia. Opony niszczą się zarówno w czasie jazdy, jak i podczas długotrwałych postojów. Dlatego pozostawiając pojazd na kilka miesięcy warto zostawić go na kobyłkach lub mocnych drewnianych klockach baz kontaktu ogumienia z nawierzchnią drogi lub podłogą garażu.

Jednak uniesione koła są dobrym łupem dla złodziei, więc pojazd na długotrwały postój lepiej zostawiać na parkingach strzeżonych albo w zamkniętych obiektach, np. w obrębie własnych ogrodzonych posiadłości lub w zamkniętych garażach. Jeżeli to niemożliwe, należy od czasu do czasu, nie rzadziej niż raz na miesiąc przestawić pojazd tak, aby opona nie stykała się cały czas z nawierzchnią w tym samym miejscu.

Zobacz również: Jak kontrolować ciśnienie w ogumieniu

Zasadniczą przyczyną zużywania się opon jest tarcie o nawierzchnię drogi. Powierzchnia styku opony z drogą jest dość duża, a więc różne jej fragmenty mają różną prędkość, co powoduje, że te wolniej przemieszczające się cały czas pracują w mikro poślizgu, przez co zużywają się szybciej, niż pozostałe. Im bardziej ciśnienie powietrza w oponie różni się od zalecanego, tym szybsze jest zużycie niektórych partii jej bieżnika. Jednak najintensywniej opony zużywają się podczas raptownego ruszania, a zwłaszcza podczas tzw. palenia gumy oraz przy gwałtownym hamowaniu na granicy zerwania przyczepności lub przy zablokowanych kołach.

Złe ustawienie geometrii kół przednich, zwłaszcza zła zbieżność kół. Zużycie bieżnika jest bardzo szybkie, najczęściej na całej szerokości jednakowe. Choć w przypadku złego kąta ustawienia koła może być zdecydowanie większe na jednej z jego krawędzi, niż na środku opony należącej do tego koła.

Nierównoległość osi przedniej i tylnej. Zużycie wszystkich opon w samochodzie jest szybkie i prawie identyczne na wszystkich kołach.

Luzy w łożysku koła. Bieżnik opony tego koła zużywa się znacznie szybciej, niż pozostałych kół. Dokładnie odwrotny objaw występuje przy wadliwej pracy hamulców, gdy jedno z kół jest słabiej hamowane od pozostałych.

Niewyważenie kół objawia się zużyciem bieżnika różnym w różnych miejscach ich obwodu.

Wadliwe amortyzatory. Najczęściej bieżnik opony w kole, którego amortyzator nie pracuje, jest lekko „ząbkowany” czyli miejsca o różnym stopniu zużycia występują na nim bardzo blisko siebie.

Zobacz również: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Złe ciśnienie powietrza w kole. Gdy jest zbyt małe, bieżnik na krawędziach jest bardziej zużyty, niż w środku. Gdy jest zbyt wysokie bieżnik na krawędziach opony jest znacznie mniej zużyty, niż w środkowej części.

Narażanie opon samochodu na długotrwałe działanie promieni słonecznych. Przyspieszają one procesy starzenia się opony, co się objawia powstawaniem siatki licznych drobnych pęknięć gumy na zewnętrznych bokach opon. Jedynym ratunkiem, kiedy nie jest możliwe zaparkowanie w cieniu, jest okrywanie opon po nasłonecznionej stronie samochodu na postoju specjalnymi osłonami odbijającymi światło słoneczne, lub ostatecznie bardzo jasnymi szmatami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »