REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stalowe, czy "aluminiowe" - jakie felgi zamontować na zimę?

Stalowe, czy
Stalowe, czy "aluminiowe" - jakie felgi zamontować na zimę? Felgi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców staje przed dylematem, czy opony zimowe zainstalować na felgach ze stopów lekkich, czy może na stalowych. Co radzą eksperci?

- Felgi "aluminiowe" dobrej jakości to spory wydatek. Z jednej strony chcielibyśmy cieszyć się nimi jak najdłużej, nie tylko przez okres letni i wiosenny. Z drugiej strony obawiamy się, że zima bezpowrotnie je zniszczy. Wystarczy jednak zastosować się do kilku porad, aby przez cały rok bezproblemowo je użytkować – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

REKLAMA

Warto pamiętać, że wbrew obiegowej opinii to felgi stalowe narażone są bardziej na działanie korozji, niż felgi skonstruowane ze stopów lekkich. Te pierwsze nie posiadają bowiem zabezpieczenia antykorozyjnego. Ponadto brak możliwości umycia „stalówki” bez odkręcania kół zwiększa ryzyko zniszczenia, a nieuważny montaż kołpaków może uszkodzić warstwę lakieru. Problemem są także kamienie i rozsypywana na drogach mieszanka piaskowo-solna, które dostając się pomiędzy kołpak, a felgę niszczą ją.

Zobacz też: Polerowanie felg krok po kroku

Czy felgi ze stopów lekkich nie rdzewieją?

REKLAMA

Felga "aluminiowa" na pozór delikatna, potrafi oprzeć się działaniu mrozu i żwiru rozsypywanego na polskich ulicach przede wszystkim dlatego, że proces jej malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu powierzchnia idealnie jest zabezpieczona przez korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy dbać. Dzięki temu utrzymamy je w formie przez długie lata. Nie ignorujmy nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać – radzi Piotr Ciesielski – Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Polerowanie aluminiowej felgi - jak zrobić to samemu?

Felga chromowana nie sprawdzi się zimą?

Przy wyborze felg "aluminiowych" ważna jest jakość i gwarancja producenta. Unikajmy zatem produktów o wątpliwym pochodzeniu, tanich, z „najniższej półki”. Pamiętajmy, że tak zwane „obręcze markowe” gwarantują trwałość konstrukcji w każdych warunkach, także tych zimowych.  W tym przypadku lepiej zainwestować w dobrej jakości produkt i nie narażać siebie i innych uczestników dróg na niebezpieczeństwo związane z niską wytrzymałością takiej felgi.

- Jeżeli planujemy jeździć na felgach "aluminiowych" także zimą unikajmy felg "aluminiowych" chromowanych – dodaje Ciesielski – Są one pokryte cieńszą warstwą ochronną w porównaniu do tradycyjnych felg aluminiowych, które są lakierowane. Sprawia to, że są bardziej narażone na zniszczenie. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, że im prostszy wzór, tym łatwiej dbać o czystość.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Felgę ze stopów lekkich łatwiej zimą uszkodzić?

Przeciwnicy używania felg "aluminiowych" w zimie argumentują, że są one bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne od swoich stalowych odpowiedników. Trzeba pamiętać, że silnie uderzenie w np. krawężnik uszkodzi tak samo „stalówkę”, jak i felgę ze stopów lekkich.
- Felga "aluminiowa" jest bardziej wytrzymała od felgi stalowej, ale w przypadku poważniejszych kolizji może w przeciwieństwie do tej drugiej pęknąć, co wyeliminuje możliwość regeneracji - wyjaśnia Piotr Ciesielski – Koszy naprawy alufelgi są również nieporównywalnie wyższe od kosztów naprawy stalowego odpowiednika i nie zawsze jest to możliwe. Nie tylko pęknięcie uniemożliwia naprawę. Z racji, że struktura aluminium po odkształceniu nieodwracalnie się zmienia, proces renowacji może być w niektórych przypadkach nieopłacalny lub po prostu niewykonalny.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA