| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Felgi > Jak wymienić koło?

Jak wymienić koło?

Najważniejsze przy wymianie koła jest ostrożność i dokładność, aby samochód nie spadł nam z podnośnika a felga została dobrze dokręcona do piasty.

Przed wymianą koła należy zjechać na pobocze lub parking, najlepiej o płaskim podłożu. Jeżeli musi być przeprowadzona przy szosie należy włączyć światła awaryjne i wystawić trójkąt ostrzegawczy 30-100 m za autem w zależności od terenu. Koła powinny być ustawione do kierunku jazdy, hamulec ręczny zaciągnięty, a bieg wrzucony. W przypadku automatów, przekładnia powinna być pozostawiona na pozycji „P”. Dla własnego bezpieczeństwa pod koła pojazdu należy podłożyć kliny lub duży kamień. Stawiamy je zawsze przed przednim i za tylnym kołem.

Zobacz również: Na co wpływa zmiana rozmiaru kół?

Po zdjęciu kołpaka luzujemy śruby mocujące koło z piastą. Czasem będzie to wymagało siły, a czasem znajomości praw fizyki. Pamiętajmy, że im dłuższe ramię klucza, tym mniej siły potrzebnej do odkręcenia śruby. Poszukiwanie miejsca umieszczenia lewarka nie powinno zająć więcej niż kilka sekund. Producenci przeważnie wskazują je w instrukcji pojazdów. Są to specjalne przetłoczenia lub wzmocnienia w progach auta (powinny znajdować się po środku lub na ich końcach). W przypadku grząskiego terenu pod lewarek warto podłożyć kawałek deski, która zabezpieczy go przed zapadaniem się w podłoże.

Auto podnosimy na wysokość kilku centymetrów i sprawdzamy, czy podnośnik stoi stabilnie. Jeśli wszystko jest w porządku, unosimy samochód na wysokość, która umożliwi wymianę. Odkręcamy śruby mocujące, zdejmujemy stare koło i zakładamy nowe. Do jego pozycjonowania służą specjalne bolce wystające z tarczy lub bębna hamulcowego i niewielkie otwory na obręczy koła. Śruby wstępnie wkręcamy palcami, a następnie dokręcamy lekko kluczem. 

Zobacz również: Dlaczego opona nie zużywa się nierównomiernie?

Robimy to zawsze „na krzyż”, tzn. jeśli dokręcamy pierwszą śrubę, następna powinna być śruba przeciwległa. Na koniec pozostaje nam już wyłącznie opuszczenie samochodu na ziemię i mocne dokręcenie śrub. Nie odjedziemy jednak daleko, jeżeli spod kół nie wyjmiemy klinów. Powyższa procedura sprawdza się zarówno podczas wymiany niechcianego „kapcia”, jaki i sezonowej zmiany opon.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »