| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Opony > Felgi > Jak wyprostować felgę po najechaniu na krawężnik lub wjechaniu w dziurę?

Jak wyprostować felgę po najechaniu na krawężnik lub wjechaniu w dziurę?

O ile poważniej uszkodzona opona często nadaje się tylko do wymiany, to felgi można wyprostować, czasem nawet te aluminiowe.

Wjechanie w dziurę w drodze z większą prędkością praktycznie zawsze kończy się uszkodzeniem opony i felgi. Wielu kierowców zastanawia się czy z takim kołem można jeszcze coś zrobić. Przede wszystkim powinniśmy udać się do dobrego serwisu ogumienia, aby jego pracownicy ocenili zakres uszkodzeń. Nawet jeżeli na pierwszy rzut oka nie widać uszkodzeń warto upewnić się czy możemy dalej bezpiecznie jeździć na takim kole. Zdarza się, że w dziurę wjedziemy wewnętrzną częścią opony i bez demontażu koła z samochodu ciężko jest ocenić jego stan.

Jeżeli uszkodzeniu uległa opona, niestety kwalifikuje się ona do wymiany. Po wjechaniu w dziurę najczęściej opona ulega przecięciu lub uszkodzeniu wewnętrznej warstwy, co skutkuje pojawieniem się bąbla na jej powierzchni. Niektóre serwisy oponiarskie oferują usługę naprawy przecięcia bocznego opony za pomocą łatek o dużej powierzchni, jednak w żadnym wypadku nie powinniśmy z nich korzystać. Jazda na tak naprawianej oponie jest bardzo niebezpieczna, ponieważ w każdej chwili może z niej nagle ujść powietrze. Taka gwałtowna utrata powietrza w kole przy większej prędkości może prowadzić do wypadku. Zdarza się, że po wjechaniu w dziurę pomimo braku oznak uszkodzeń opona zaczyna emitować dziwne odgłosy. Taki hałas oznacza uszkodzenie wewnętrznej warstwy opony i również kwalifikuje ją do wymiany.

Zobacz również: Jak wymieniać opony?

Nie powinno się naprawiać rozciętych opon

Po spotkaniu z dziurą w jezdni często uszkodzeniu ulega również felga. Jeżeli posiadamy obręcze stalowe, a wgniecenie krawędzi jest jedynie punktowe, naprawi je większość warsztatów oponiarskich. W przypadku felg aluminiowych producenci nie dopuszczają żadnych napraw poza odnowieniem powłoki lakierniczej. W praktyce wyspecjalizowane warsztaty są w stanie usunąć wgniecenia również w tego rodzaju obręczach. Należy jednak pamiętać, że wszelkiego rodzaju naprawy osłabiają wytrzymałość felg i należy je traktować jako ostateczność. Jeżeli kolizja z dziurą była na tyle poważna, że felga uległa pęknięciu nie powinniśmy jej w żadnym wypadku naprawiać.

Zobacz również: Jak przechowywać opony?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »