REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy aluminiowe felgi to dobry wybór? Poradnik eksperta

Czy aluminiowe felgi to dobry wybór?
Czy aluminiowe felgi to dobry wybór?

REKLAMA

REKLAMA

Potocznie zwane "alufelgami", aluminiowe obręcze są lżejsze od stalowych. Dzięki temu zmniejsza się zużycie zawieszenia i hamulców, auto zacznie też zużywać trochę mniej paliwa.

Aluminiowe felgi są lżejsze od stalowych o około 15 - 30 procent. To bardzo ważne, bo mniejsza martwa masa całego koła (masa resorowana) oznacza mniejsze obciążenie dla amortyzatorów, sworzni czy wahaczy. Stosowanie aluminiowych felg może zatem wydatnie przedłużyć żywotność istotnych i nie tanich części zawieszenia.

REKLAMA

A skoro już przy wadze jesteśmy to... Mniejsza waga auta, to mniejsze spalanie - tu jednak nie należy spodziewać się cudów. Spadek zużycia paliwa będzie minimalny, a oszczędności w najlepszym wypadku sięgną 1,5 do 2 procent w skali roku.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?

REKLAMA

Kolejną zaletą stosowania felg ze stopów lekkich jest lepsze chłodzenie hamulców. Felgi aluminiowe mają zazwyczaj większe otwory przewietrzające, dzięki temu rozgrzane tarcze efektywniej oddają ciepło. To szczególnie ważne w sporcie, ale wymierne korzyści można odczuć również w codziennej jeździe, szczególnie w autach z automatyczną skrzynią biegów, w korkach, w czasie gorącego lata. A chłodniejsze hamulce (klasyczne, nie sportowe np. ceramiczne) to pewniejsze hamowanie i mniejsze prawdopodobieństwo wykrzywienia tarcz.

W końcu rzecz najbardziej oczywista – wygląd. Aluminiowe felgi są ładniejsze, głównie dzięki płaskiej tarczy felgi, a setki (a może i tysiące) wzorów dają duże pole do popisu. Warto przy tym pamiętać, że podniesienie atrakcyjności auta aluminiowymi felgami może być ważnym faktem przy późniejszej jego odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma róży bez kolców – wady aluminiowych felg

Skoro alufelgi maja tyle zalet, to dlaczego nie montują ich we wszystkich samochodach? Odpowiedź jest prosta – cena. 14-calowa felga aluminiowa to wydatek minimum 250-300 złotych (za sztukę), obręcz 17-calowa kosztować będzie od 500 do nawet 2500 zł. W cenie najtańszych felg ze stopów lekkich dostaniemy komplet stalowych.

REKLAMA

Co jeszcze przemawia na niekorzyść alufelg? Zakładając, że będziemy stosować opony odpowiednie do warunków drogowych, nie będą się one niszczyły bardziej niż stalowe. Każdy odprysk czy rysa są jednak bardzo widoczne i nie tanie do usunięcia. Profesjonalna renowacja (czyszczenie i ponowne lakierowanie proszkowe) alufelg to koszt od 100 do 300 zł – oczywiście za sztukę.

W końcu... Uderzenie felgą aluminiową w krawężnik w wielu przypadkach zakończy się koniecznością kupna nowej felgi. Prostowanie aluminiaków jest drogie, najczęściej nieskuteczne, a nieprofesjonalnie przeprowadzone jest wręcz niebezpieczne.

O czym pamiętać przy zakupie felg z aluminium: promień, rozstaw, ET, otwór centrujący

Kupując aluminiową felgę trzeba znać kilka konkretnych liczb:
1. Rozmiar, wielkość – czyli średnica felgi oznaczana w calach.
2. Ilość i rozstawienie otworów na śruby – te dane podawane są w konkretny sposób np.: 5x108 – co oznacza pięć otworów rozmieszczonych na okręgu o średnicy 108 milimetrów.
3. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy.
4. Otwór centrujący – średnica otworu w środku felgi. Otwór MUSI być co najmniej tak duży jak zewnętrzna średnica wypustu piasty – jeśli będzie większy, istnieje możliwość korekty tego parametru za pomocą tzw. pierścienia centrującego.

Wszystkie te parametry można odnaleźć w katalogach producentów felg lub w instrukcji auta.

Zobacz również: Czy warto zakładać dystanse do felg?

Felga aluminiowa w kole zapasowym – czy warto?

Aluminiowe „koło” łatwiej wyciągnąć z kufra i zmienić – dzięki niskiej wadze. Posiada ono wszystkie zalety „dojazdówki”, ale można na nim kontynuować jazdę bez ograniczeń prędkości. Alternatywą może być rozszerzona usługa assistance, proponowana już przez większość ubezpieczycieli. Wtedy jedyne, co będziemy musieli zrobić, to wybrać w telefonie odpowiedni numer i poczekać na pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA