REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory i sprężyny negatywnie wpływają na prowadzenie auta. Oto opis wymiany sprężyn i amortyzatorów w modelu Golf V, Jetta i Touran.

Wymianę przednich i tylnych amortyzatorów oraz sprężyn zawieszenia w Volkswagenie Golfie V zaczynamy od przedniej osi. W celu wymontowania amortyzatora i sprężyny należy wymontować kolumnę zawieszenia. W Volkswagenie Golfie musimy wymontować osłonę wlotu powietrza. W modelu Golf Plus i Touran należy wymontować silnik wycieraczki. Należy bezwzględnie wymontować te elementy aby ułatwić sobie dostęp do mocowania kolumny zawieszenia.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Teraz wykręcamy śrubę piasty. Pamiętajmy, że samochód musi stać na kołach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. W tym celu możemy wykorzystać platformę warsztatową lub tradycyjny podnośnik razem z podstawkami. Zdejmujemy koło i odkręcamy górną nakrętkę łącznika stabilizatora. Należy przytrzymać sworzeń za pomocą klucza. Teraz wybijamy łącznik z kolumny zawieszenia.

Odpinamy przewód czujnika prędkości obrotowej od kolumny zawieszenia. Oznaczamy położenie nakrętek wahacza i odkręcamy je. Teraz wyjmujemy przegub z wahacza poprzecznego oraz przegub zewnętrzny z piasty koła. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za półoś. Podwieszamy ją za pomocą drut do nadwozia. Nie można dopuścić do tego, żeby swobodnie nie zwisała. Następnie łączymy przegub razem z wahaczem poprzecznym

Podpieramy zwrotnicę za pomocą lewarka. Musimy uważać, żeby nie podpierać przegubu wahacza. Odkręcamy śruby mocujące zwrotnicę z kolumną zawieszenia. W czasie montażu należy użyć nowych śrub. Wkładamy w szczelinę zwrotnicy specjalny klin i obracamy znajdujące się tam pokrętło zapadkowe o kąt prosty. Zdejmujemy pokrętło i nie wyjmujemy klina. Teraz dociskamy tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Wszystko po to, żeby nie ustawiła się ukośnie w otworze zwrotnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opuszczamy podnośnik spod zwrotnicy i demontujemy ją z kolumny i przywiązujemy do nadwozia. Wszystko mocowania na dole powinny być odkręcone pozostaje nam wykręcić na górze trzy śruby kolumny zawieszenia. W ten sposób możemy wyjąć ją z samochodu. Przechodzimy do wymiany sprężyny lub amortyzatora. W obu przypadkach będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn.

Jest on do kupienia za około 30 złotych w serwisach aukcyjnych. Instalujemy całą kolumnę w imadle i zakładamy ściągacz na sprężynie zawieszenia. Trzeba zwrócić uwagę, żeby dobrze chwycić zwoje sprężyny. Zabrania się odkręcania górnej śruby amortyzatora przed ściśnięciem sprężyny. Kiedy będzie odpowiedni luz to odkręcamy górne mocowanie. Wyjmujemy elementy montażowe a na końcu oddzielamy amortyzator od sprężyny.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy zwrócić uwagę, żeby zamontować wszystkie elementy montażowe. Solidnie dokręcamy mocowania. Kolumnę zawieszenia również montujemy w odwrotnej kolejności. Pomimo oznaczeń jak były zamontowane śruby wahacza zalecamy udać się na geometrię zawieszenia po wykonaniu wszystkich wymian na przedniej jak i tylnej osi.

Teraz przechodzimy do wymontowania tylnego amortyzatora oraz sprężyny zawieszenia. Zaczynamy od amortyzatora. Pierwszorzędnie należy unieść samochód. Wykonujemy to za pomocą platformy warsztatowej lub tradycyjnego podnośnika z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło po czym przystępujemy do demontażu nadkola.

W kolejnym kroku pokażemy demontaż sprężyny gdyż jest to wymagane przy wymianie amortyzatora. Będzie nam do tego potrzebny ściągacz do sprężyn. Zakładamy go i ściskamy powoli aż będzie możliwość wyjęcia jej z samochodu. Podczas tej operacji należy być bardzo ostrożnym istnieje ryzyko wypadnięcia sprężyny ze ściągacza, może być to tragiczne w skutkach.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą amortyzator i wyjmujemy go z wnęki koła. W jego miejsca instalujemy nowy używając nowych śrub mocujących. Przechodzimy do montażu sprężyny na początku zakładamy odboje na jej górną i dolną część. Montujemy w ściągaczu i ściskamy do momentu aż będzie możliwe osadzenie w samochodzie. Powoli rozprężamy ściągacz zwracając uwagę, żeby sprężyna była dobrze zamontowana.

Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności. W taki sam sposób wymieniamy amortyzator po drugiej stronie auta. Przy zakupie sprężyn i amortyzatorów należy pamiętać o tym, żeby wybierać sprawdzonych producentów. Bardzo ważny jest materiał z jakiego została wyprodukowana sprężyna. Często bywa tak, że po zamontowaniu tanich zamienników nasze auto obniża się nawet o 2 – 3cm. Oczywiście ładnie to wygląda jednak walory jezdne pozostawiają wiele do życzenia.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana alternatora

Nie zaleca się wymiany jednego amortyzatora lub sprężyny. W zawieszeni wymian dokonujemy wyłącznie parami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA