REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A wymiana łożyska koła przedniego i tylnego
Opel Astra G/Zafira A wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana łożyska koła przedniego nie jest trudna i bez problemu sobie z nią poradzimy. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić łożysko w Astrze G i Zafirze A.

Nie trzeba mieć dużego doświadczenia, żeby rozpoznać, czy mamy uszkodzone łożysko koła. Zazwyczaj nie potrzeba do tego żadnych narzędzi. Wystarczy dobry słuch. Uszkodzone łożysko w Zafirze A lub Astrze G objawia się bardzo głośną pracą. Zazwyczaj jest to słyszalne powyżej 50km/h. Oczywiście przy niższych prędkościach również wydaje nieprzyjemne dźwięki lecz wtedy musimy być na zewnątrz auta, żeby to usłyszeć.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Chcąc wykonać taki test wystarczy unieść samochód i zakręcić kołem. Musimy się wtedy dobrze przysłuchać, żeby usłyszeć szum zużytego łożyska. Niestety nie podlega ono okresowym przeglądom. Jeśli jest uszkodzone to należy je wymienić, nie ma możliwości smarowania. Przystępujemy do wymiany łożyska w modelu Astra G i Zafira A. Na początku musimy unieść tą stronę auta, po której będzie wykonywana wymiana.

Po zdjęciu koła przechodzimy do wymontowania tarczy i zacisku. Na początku odpinamy czujnik zużycia klocków a następnie podważamy za pomocą śrubokręta sprężynę mocującą klocki hamulcowe w zacisku. Teraz wyjmujemy korki zabezpieczające z prowadnic zacisku i wykręcamy je kluczem imbusowym. Zdejmujemy zacisk wyjmujemy klocki hamulcowe i podwieszamy go. Nie może wisieć na przewodzie hamulcowym.

Kolejny krok to demontaż tarczy. W silniku 1.8 i 2.0 musimy na początku odkręcić dwie śruby od korpusu, w którym znajduje się zacisk. Kolejny krok jest taki sam dla wszystkich wersji silnikowych. Musimy odkręcić śrubę ustalającą na tarczy. Po tym zabiegu można oddzielić ją od piasty. W wielu przypadkach bywa to bardzo trudne. Nie zalecamy uderzać młotkiem na siłę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać łożyska?

REKLAMA

W takim przypadku proponujemy użyć odrdzewiacza u poczekać aż zacznie działać. Jeżeli to nie pomoże to zostaje nam uderzanie w tarczę młotkiem poprzez drewniany klocek. Nie robimy tego ze zbyt dużą siłą bo można doprowadzić do uszkodzenia. Po tym zabiegu demontujemy półoś napędową. Zostało to szeroko opisane w innym poradniku dotyczącym wymiany półosi w Astrze G i Zafirze A.

Po jej wyjęciu odpinamy złącze od czujnika prędkości obrotowej koła. Pozostaje nam odkręceniu śrub mocujących cały zestaw łożyska koła. Zdejmujemy go razem z blachą ochronną, którą potem odczepiamy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku zakładamy na nowy zespół blachę ochronną i mocujemy go na swoje miejsce. Pamiętajmy o użyciu nowych śrub. Moment dokręcania wynosi 90Nm. W przypadku braku robimy to na wyczucie.

Kolejny krok to zamontowanie na swoje miejsce czujnika prędkości obrotowej koła i możemy przejść do montażu półosi. To również zostało opisane w osobnym poradniku dotyczącym półosi w Astrze G i Zafirze A. Na końcu pozostaje nam montaż zacisku razem z tarczą. Robimy to w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeżeli zdarzyło nam się rozłączyć przewody hamulcowe to pamiętajmy o odpowietrzeniu całego układu.

W modelu Astra G i Zafira A jest to dosyć częsta usterka. Decydując się na zakup łożyska pamiętajmy o tym by wybrać sprawdzona firmę. Jak widać wymiana jest dosyć czasochłonna i wymaga od nas demontażu kilku podzespołów co również nie jest łatwe. Tańsze zamienniki mogą się okazać bardzo nietrwałe. Może to się okazać niemiłą niespodzianką kiedy po kilku dniach lub tygodniach nasze łożysko zacznie wydawać nieprzyjemne dźwięki.

Zobacz też: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Przechodzimy do wymiany łożyska w tylnym kole. Tutaj sytuacja wygląda inaczej. W Astrze G i Zafirze A łożysko jest zintegrowane razem z piastą. Objawy są identyczna jak w przypadku koła przedniego. Co do obsługi jest to również element bez obsługowy, który nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Jeżeli ulegnie uszkodzeniu to należy je wymienić. Nie ma możliwości nasmarowania czy też przeczyszczenia.

Unosimy samochód po stronie gdzie będzie wymiana i podstawiamy „kobyłki”. Nie ma potrzeby korzystania z platformy warsztatowej. Po zdjęciu koła przechodzimy do wymontowania zacisku i tarczy hamulcowej. Na początku musimy odłączyć linkę hamulca ręcznego. W tym celu wciskamy dźwignię przy zacisku i demontujemy linkę hamulca. Odkręcamy śrubę zacisku hamulcowego. Znajduje się ona w jego dolnej części.

Teraz odchylamy zacisk do góry, wyjmujemy wkładki hamulcowe i podwieszamy go do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych. Decydując się na jego rozłączenie musimy pamiętać o odpowietrzeniu całego układu. Przechodzimy do demontażu tarczy. Na początku musimy wykręcić dwie śruby mocujące korpus zacisku, zdejmujemy go i na końcu wykręcamy śrubę ustalającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż tylnej sprężyny i amortyzatora

Następnie odpinamy złącze czujnika prędkości obrotowej koła. Jest on częścią systemu ABS. W tym momencie możemy odkręcić cztery nakrętki mocujące i wyjmujemy cały zespół łożyska. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby przykręcić dobrze wszystkie mocowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA