REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 155: naprawa tylnego wahacza. Poradnik

Robert Kuśpiel
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza

REKLAMA

REKLAMA

Objawem sugerującym konieczność napraw wahacza jest zbyt duże pochylenie koła. Poza tym wszelkie stuki i inne odgłosy z okolic wahaczy, mogą oznaczać konieczność naprawy tylnego wahacza w Alfie Romeo 155.

Opis ten znajduje także zastosowanie w Alfach Romeo 145 i 146. Te modele również charakteryzują się fabrycznie pochylonymi kołami, jednak jest to prawidłowe tylko do pewnego stopnia pochylenia, powyżej którego wymagane jest naprawienie tylnego wahacza.

REKLAMA

Na początku proponujemy sprawdzić, czy poduszki belki nie są sparciałe, gdyż one również powodują podobne dźwięki. Jazda autem o zbyt dużym nachyleniu koła doprowadza do zniszczenia jego łożyska. Objawia się to charakterystycznym wyciem i buczeniem, o wewnętrznym zużyciu opon nie wspominając.

Zobacz też: Daewoo Lanos: jak wymienić łożysko koła?

Co będzie nam potrzebne?

• Zestaw naprawczy wahacza
• Guma sprężyny górna
• Guma sprężyny dolna
• Odbój krótki
• Odbój długi
• Zestaw klucz
• Podnośnik
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Ściągacze do sprężyn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z racji trudniejszego dostępu (bak), wykonamy wymianę po prawej stronie. Zaczynamy od podłożenia klinów zabezpieczających pod przednie koła i poluzowaniu śrub koła tylnego prawego. Podnosimy samochód i zdejmujemy je całkowicie. Podkładamy klocek drewniany w okolicy podnośnika i zaczynamy wymianę. Za pomocą klucza nr 10 odkręcamy dolną podstawę odboju. Śruba może być zapieczona, dlatego polecamy polać ją WD-40. Jeżeli ją urwiemy, nie ma powodów do zmartwień, można zamontować nową.

Za pomocą klucza nr 13 odkręcamy mocowanie przewodu hamulcowego do wahacza. Tym samym kluczem i dodatkowo nr 15, wykręcamy śruby trzymające go wraz ze stabilizatorem. Teraz odkręcamy mocowania wahaczy. Niestety, ta nakrętka może okazać się dosyć kłopotliwa. Poza penetratorem, proponujemy użyć klucza płaskiego nr 24. Pozostaje nam śruba amortyzatora, ją odkręcamy za pomocą klucza nr 17.

Podnosimy tylny wahacz do góry

Bierzemy drugi podnośnik i podkładamy pod wahacz naszej Alfy Romeo 155. Lewarujemy do takiego momentu, żeby jak najmocniej ścisnąć sprężynę. Zakładamy ściągacze do sprężyn, opuszczamy podnośnik i wyjmujemy ją. Następnie odkręcamy do końca śrubę amortyzatora i wybijamy ją na zewnątrz. Wyjmujemy śrubę wahacza i możemy go całkowicie wyjąć. Demontujemy wszystkie łożyska razem z tulejkami i bieżniami. Te ostatnie najlepiej wybić śrubokrętem po uprzednim wyjęciu białej tulejki ochronnej.

Wbijamy nową bieżnię za pomocą starej. Przymierzamy tuleję ochronną, czy nie wystaje poza zwężenie w wahaczu. Jeśli tak jest musimy ją delikatnie spiłować. Nabijamy drugą bieżnie i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Zakładamy nowe gumy na sprężynę i nowy odbój. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA