| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Zawieszenie > Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

W poradniku tym pokażemy, jak prawidłowo wymienić piastę koła tylnego w Fiacie Punto II. Cała operacja nie jest trudna i możemy ją wykonać we własnym zakresie.

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa piasta
• Podnośnik samochodowy
• Klucz 32
• Smar

Zobacz też: Fiat Punto II: wymiana spryskiwaczy szyb

Na początku kilka uwag odnośnie samej piasty. Dla II generacji Punto występują w dwóch wersjach: z ABS i bez ABS. Nie ma potrzeby kupowania ich w autoryzowanym serwisie Fiata. Sklepy motoryzacyjne oferują dobre marki w bardzo przystępnych cenach.

Pierwszy krok to uniesienie auta. Podkładamy pod przednie koła kliny zabezpieczające i podnosimy interesującą nas stronę. Zdejmujemy koło i przechodzimy do demontażu bębna. Odkręcamy śruby mocujące, podważamy go równomiernie za pomocą dwóch śrubokrętów i czyścimy dokładnie z pyłu i zabrudzeń. Przy okazji warto sprawdzić stan okładzin hamulcowych.

Teraz musimy zdjąć osłonę śruby piasty. Uderzamy w nią delikatnie za pomocą młotka i śrubokręta. Ułatwi nam to znacznie jej demontaż. Najtrudniejszą operacją jest odkręcenie śruby mocującej piastę. To, czy nam się uda bez zbędnych szkód zależy od jakości klucza, którym będziemy odkręcać śrubę.

Jest nam potrzebny rozmiar 32, najlepiej z przedłużką. W tym celu możemy wykorzystać kawałek stalowej rurki. Jeżeli nie damy rady rękoma obrócić kluczem, wtedy musimy stanąć na klucz - do tego jest właśnie potrzebny solidny zestaw. Odkręcamy śrubę do końca i zdejmujemy piastę. Smarujemy wszystkie nowe elementy łożyska oraz punkty styku z wałkiem i obudową bębna. Teraz wsadzamy pierścienie dystansowe. Podczas demontażu starej piasty zazwyczaj schodzą razem z nią. Montując je należy zwrócić uwagę, by były w odpowiedniej kolejności.

Następnie dokręcamy nową nakrętkę piasty. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym, ustawiamy moment 280Nm. Nakrętka powinna być zawarta w zestawie razem z piastą.

Pozostało nam założenie osłony śruby i złożenie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Po wykonaniu całej operacji udajemy się na jazdę próbną. Nie powinniśmy już słyszeć żadnego huczenia łożyska ani innych dźwięków wydobywających się z tylnego koła. W ten sposób mamy spokój na kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

W przypadku piast nie ma potrzeby wymiany parami. Jeżeli jesteśmy pewni, że przyczyna hałasu leży w jednym z kół, to tylko w nim wymieniamy piastę.

Zobacz też: Opel Astra G: wymiana piasty przedniej

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »