REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo wymieniać amortyzatory? Poradnik.

Łukasz Krasowski
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana amortyzatorów to pozornie dość łatwa czynność. Podczas wykonywania tej naprawy należy jednak pamiętać o szeregu zasad. Gwarantują one prawidłowe działanie układu zawieszenia i dłuższą żywotność amortyzatorów.

Badanie amortyzatorów możemy wykonać na ścieżce diagnostycznej. Jeżeli jego wyniki wskazują na niewystarczający poziom tłumienia, to nim zdecydujemy się na wymianę, należy sprawdzić czy pozostałe elementy zawieszenia są sprawne. W przypadku innych uszkodzeń, trzeba je naprawić i ponownie przeprowadzić próbę sprawności amortyzatorów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

REKLAMA

Amortyzatory należy wymieniać parami. Nawet jeżeli na którejś z osi uszkodzeniu uległ jeden z nich, konieczna jest wymiana obu. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy niedługo po wymianie pary amortyzatorów zepsuje się jedna sztuka. Jeżeli przejechaliśmy najwyżej kilka tysięcy kilometrów, to nie ma potrzeby montażu dwóch nowych amortyzatorów.

Podczas demontażu kolumny McPhersona należy zachować kolejność czynności: rozkręcenie śrub górnego węzła mocującego kolumnę, rozkręcenie dolnego mocowania kolumny, ściśnięcie sprężyny ujmując jak największą liczbę zwojów, na koniec odkręca się nakrętkę tłoczyska. Po wyjęciu zużytego amortyzatora, na jego miejsce montujemy nową część. Jeżeli posiada on dwa takie same mocowania, zwróćmy uwagę na oznaczenia kierunku montażu, aby nie założyć amortyzatora odwrotnie. Dokręcanie kolumny należy przeprowadzić dwuetapowo.

Gdy samochód jest jeszcze na podnośniku nie dokręcamy do końca wszystkich nakrętek. Można to wykonać dopiero po opuszczeniu pojazdu na koła, ponieważ zbyt wczesne skręcenie układu może spowodować powstanie dużych naprężeń zginających w punktach mocowania kolumny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do dokręcania wszystkich nakrętek koniecznie używajmy klucza dynamometrycznego z ustawionym odpowiednim momentem. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie kluczy elektrycznych lub pneumatycznych. Nie wolno również chwytać żadnym narzędziem tłoczyska amortyzatora, ponieważ musi ono pozostać gładkie i bez zarysowań.

Zobacz również: Jak sprawdzić śruby w kołach?

Po zakończeniu procedury montażu należy przeprowadzić kilka czynności kontrolno – regulacyjnych. Warto sprawdzić wysokość zawieszenia oraz zbadać i ustawić prawidłową geometrię zawieszenia. Jeżeli o tym zapomnimy, amortyzator może być narażony na poprzeczne obciążenia i pracować niewspółosiowo, co prowadzi do jego przedwczesnego uszkodzenia. Brak odpowiedniej wartości zbieżności zniszczy przy okazji opony. Jeżeli nasz samochód posiada korektor siły hamowania na tylnej osi, w zależności od wysokości zawieszenia, konieczna może być jego regulacja.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA