| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Zawieszenie > Dlaczego prawidłowa geometria zawieszenia jest ważna?

Dlaczego prawidłowa geometria zawieszenia jest ważna?


Zawieszenie pojazdu ma bardzo istotny wpływ zarówno na stabilność jego jazdy, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo i na szybkość zużycia wielu elementów, w tym przede wszystkim ogumienia.

Na przyspieszone zużycie opon i równocześnie na komfort jazdy ogromny wpływ ma prawidłowe wzajemne ustawienie przednich kół oraz ich ustawienie względem karoserii. Podczas testów wykazano, że kilkuprocentowy błąd w ustawieniu zbieżności przednich kół spowodował, że pracujące na nich opony uległy całkowitemu zużyciu już po 20 tysiącach kilometrów, podczas gdy identyczne opony w tym typie pojazdu wytrzymują od 80 do nawet 100 000 km. Mały błąd spowodował aż pięciokrotnie szybsze zużycia opon. W czasie podobnego testu ustawiono całkowicie nieprawidłowo koła pojazdu: zamiast zbieżności ustawiono rozbieżność. W efekcie niemożliwe było utrzymanie zamierzonego toru jazdy samochodu powyżej pewnej, niebyt dużej prędkości. Wszystkie zakręty, a nawet łagodne łuki, były pokonywane z piskiem opon, na dodatek opony rozgrzały się bardzo silnie już po kilku kilometrach.

Zobacz również: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?

Ustawienie przednich kół pojazdu względem karoserii, czyli w odniesieniu do kół tylnych, ma także wpływ na komfort jazdy. Odczuwane często „ściąganie” pojazdu na jedną stronę w sytuacji, gdy ciśnienie w oponach jest prawidłowe i szczęki lub klocki hamulcowe nie ocierają o bębny lub tarcze, może być objawem nawet niewielkiego przesunięcia toru jazdy kół przednich względem toru jazdy kół tylnych.

Zobacz również: Jak przejeżdżać przez wyboje?

Prawidłowo wyregulowane przednie zawieszenie powoduje automatyczny powrót układu kierowniczego do jazdy na wprost po swobodnym puszczeniu kierownicy. W przypadku złego ustawienia, ale także gdy niektóre elementy układu kierowniczego są zatarte, kierownica pozostanie w pozycji, w jakiej ją puścimy i samochód będzie kontynuował wykonywanie zakrętu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Duchnowska

certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu, mediator rodzinny, specjalista w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »