REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdejmować i zakładać łożyska?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce warsztatowej dość często zachodzi konieczność wymiany łożysk. Wiąże się to z usunięciem starych, zużytych i zastąpieniem ich nowymi.

Czynności z tym związane nie są skomplikowane, pod warunkiem posiadania odpowiednich narzędzi. Aby ściągnąć łożysko z wałka, np. z wałka wirnika rozrusznika, trzeba dysponować odpowiednim ściągaczem do łożysk. Jego pazurki muszą być wsunięte pod łożysko do oporu, w przeciwnym wypadku mogą zostać odkształcone lub wykruszone. Następnie należy dokręcać śrubę ściągacza, zwracając uwagę, aby jej stożkowate zakończenie trafiło dokładnie w oś wałka z łożyskiem.

REKLAMA

Olbrzymia większość wałków ma na obu końcach specjalne wgłębienia technologiczne, tzw. nakiełki, wykonane w procesie produkcyjnym. Są one położone idealnie w geometrycznej osi wałka.

Zobacz również: Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

Ściąganie łożyska wymaga nieraz bardzo dużej siły. Gdyby mimo to nie udało się poruszyć łożyska, należy przy dokręconym ściągaczu kilkakrotnie, niezbyt mocno uderzyć młotkiem osiowo w śrubę ściągającą po stronie jej łba z przetyczką. Następnie dokręcić śrubę i ponownie kilkakrotnie uderzyć w jej łeb i znów dokręcić mono śrubę. Technika ta, choć żmudna, pozwala na ściągnięcie prawie każdego łożyska, nawet bardzo mocno osadzonego na wałku i trudnego do ruszenia. W pewnym momencie będzie możliwe ściąganie łożyska tylko za pomocą dokręcania śruby, bez potrzeby uderzania w nią.

Zakładanie nowych łożysk należy poprzedzić sprawdzeniem, czy wałek, na który mają być zakładane, jest czysty i nie ma śladów korozji. Aby łożysko łatwo się na niego wsunęło, należy je podgrzać w gorącym oleju do temperatury mniej więcej 80-90 stopni, zachowując ostrożność, aby się nie poparzyć. Wsunięcie łożyska na właściwe miejsce wymaga nieraz, pomimo rozgrzania go, użycia pewnej siły, czyli mówiąc popularnie, wbicia go. Aby to zrobić, należy mieć do dyspozycji czystą stalową rurkę o średnicy NIE WIĘKSZEJ, niż wewnętrzny pierścień łożyska. Musi ona dać się swobodnie wsunąć na wałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak określić stan sprzęgła?

Przy pomocy niezbyt silnych uderzeń młotka w wolny koniec rurki można przesunąć łożysko do przeznaczonego dla niego miejsca. Dla przyspieszenia pracy można drugi koniec wałka oprzeć o twardy, metalowy przedmiot o dość dużej masie, np. o kowadło lub o duży, kilkukilogramowy młotek. Nie opierać o kamień lub beton – ich odpryski mogą dostać się do łożysk i znacznie przyspieszyć ich zużycie.

Przy wpychaniu łożyska na wałek nie wolno uderzać w jego zewnętrzny pierścień, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia łożyska. Uderzenia nie mogą być zbyt mocne, a użyta rurka musi być obcięta idealnie pod kątem prostym do jej osi. Musi być ona czysta, bez żadnych zanieczyszczeń stałych, takich jak korozja czy kamień kotłowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA