REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: demontaż radia i głośników

Robert Kuśpiel
Opel Astra F demontaż radia i głośników
Opel Astra F demontaż radia i głośników

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana radia i głośników to jedna z czynności, którą możemy wykonać samemu. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę fabrycznego radia i głośników.

Do wymontowania fabrycznego radia będą nam potrzebne wyjmaki, które możemy kupić w sklepie car-audio lub serwisie aukcyjnym. Należy pamiętać, żeby dobrać także odpowiednie klucze do naszego radia. Ceny zaczynają się już od kilku złotych. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora, który spowoduje zakodowanie radia. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx na przednim panelu radia. Będzie do tego potrzebny klucz Torx T2.

REKLAMA

Teraz wkładamy wyjmaki w otwory po śrubach do momentu, w którym wyczujemy wyraźny opór i usłyszymy charakterystyczne kliknięcie . W ten sposób doprowadzimy do odpięcia zaczepów mocujących radio. Kolejny krok to: chwytamy za uchwyty i delikatnie rozpieramy je na boki, jednocześnie pociągając do siebie. W ten sposób wyjmujemy równomiernie całe radio.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż zegarów

REKLAMA

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wyjmujemy uchwyty z otworów w przednim panelu radia. W tym celu należy ścisnąć małym śrubokrętem zatrzaski mocujące. Wsuwamy radio we wnękę montażową i solidnie dopychamy do momentu aż usłyszymy „kliknięcie” sprężyn mocujących. Następnie podłączamy przewód masowy akumulatora i przechodzimy do ustawienia radia.

Po odłączeniu zasilania, nasze radio zostanie automatycznie zablokowane. W celu jego odblokowania należy wprowadzić odpowiedni kod. Po włączeniu radia ukaże się napis „SAFE” i po około 3 sekundach zobaczymy „10 ----‘’. Oznacza to, że pozostało nam 10 prób na wprowadzenie kodu. Kreski poziome oznaczają ilość cyfr, z których składa się kod zabezpieczający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Korzystając z przycisków wybierania stacji radiowych od 1 do 4 wprowadzamy odpowiedni kod. W celu wprowadzenia pierwszej cyfry należy wciskać tyle razy przycisk 1 aż pokaże się odpowiednia cyfra na wyświetlaczu. W taki sam sposób wprowadzamy kolejne cyfry. Po wprowadzeniu kodu należy go potwierdzić. W tym celu wciskamy na około 3 sekundy przycisk AS. Jeśli wprowadziliśmy błędny kod to na wyświetlaczu pojawi się informacja „9 SAFE”. Po 10 sekundach będziemy mogli ponownie wprowadzić kod.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że pomiędzy pierwszą, drugą i trzecią próbą należy czekać około 10 sekund. Po czwartej próbie, czas oczekiwania zwiększa się do 10 minut i zostaje podwojony po każdej kolejnej błędnej próbie. Po 10 krotnym błędnym wprowadzeniu kodu radio nie daje się włączyć i pozostaje wizyta w specjalistycznym warsztacie.

Przechodzimy do wymiany głośników. Pierwszy krok to dobór odpowiednich głośników. Najlepiej udać się do sklepu car-audio, w którym sprzedawca dobierze nam idealne głośniki do możliwości naszego radia. W przypadku wymiany głośników zachodzi konieczność demontażu tapicerki drzwi.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Pokrycia drzwi występowały jako części zamienne. Jednak od maja 1993 nie było otworu na korbkę opuszczania szyb. W takim przypadku należy zrobić otwór o średnicy 28mm od tyłu pokrycia. Poniżej znajduje się opis demontażu boczku drzwi.

Przechodzimy do wymontowania boczku drzwi. Na początku wyjmujemy z drzwi trójkątną osłonę wewnętrznego mocowania lusterka. Następnie wyjmujemy wtyk złącza głośnika wysokotonowego. Teraz demontujemy korbkę opuszczania szyb (jeśli jest na wyposażeniu auta). W tym celu należy wepchnąć drucianą klamrę za pomocą wąskiego śrubokręta w kierunku przodu drzwi.

Zsuwamy korbkę z osi i wciskamy klamrę w rowek korbki jeśli została zdjęta w trakcie demontażu. Demontujemy podkładkę z tworzywa sztucznego. Jeśli mam elektryczne sterowanie szyb i lusterek to należy podważyć przełącznik za pomocą śrubokręta. Następnie za pomocą śrubokręta gwiazdkowego odkręcamy 6 wkrętów mocujących i odpinamy boczek drzwi z zatrzasków.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

W przypadku drzwi tylnych mamy do odkręcenia cztery wkręty. Teraz rozłączamy złącze elektryczne od sterowania szyb i lusterek (jeśli występuje) i pociągamy poszycie drzwi ponad przycisk ryglowania drzwi. Wyjmujemy do góry wewnętrzne uszczelnienie drzwi i ściągamy delikatnie folię ochraniającą (jeśli zachodzi taka potrzeba).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku przyklejamy dokładnie folię ochronną. Jest to bardzo ważna operacja, ponieważ szczelnie zaklejona folia uniemożliwia przedostawanie się wody do wnętrza kabiny. Jeżeli folia jest uszkodzona w którymś miejscu należy ja zakleić. Przystawiamy boczek do drzwi i podłączamy przewody sterowania szyb i lusterek (jeśli są w samochodzie).

Przekładamy poszycie przez przycisk ryglowania drzwi i wciskamy je w zatrzaski. W przypadku, kiedy w drzwiach mamy sterowanie korbką to nasuwamy na oś korbki plastikową podkładką zwracając uwagę, żeby była zamontowana wystającą stroną do poszycia drzwi. Wsuwamy na oś korbkę i dobijamy ją ręką do momentu, aż klamra sprężysta wskoczy w rowek osi. Przy zamkniętej szybie korbka musi być skierowana do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana alternatora

Wkręcamy wkręty mocujące (4 lub 6 w zależności od drzwi). Teraz wciskamy w pokrycie wyłącznik elektrycznego sterowania lusterka lub opuszczania szyby. Na końcu podłączamy głośnik wysokotonowy i wciskamy trójkątną osłonę mocowania lusterka.

Znając sposób demontażu poszycia drzwi przechodzimy do wymiany głośników.

Głośniki drzwi przednich

Pierwszy krok to wymontowanie bocznego poszycia drzwi. Wykonujemy to zgodnie z powyższym opisem. Po wymontowaniu boczku odkręcamy trzy wkręty mocujące głośnik i wyjmujemy go. Zdejmujemy wtyk złącza i możemy zamontować nowy głośnik. Jeśli będzie oryginalny to nie należy stosować przejściówek. W przypadku głośników innych firm, istnieje konieczności zastosowania specjalnej przejściówki głośnikowej

Głośnik wysokotonowy drzwi przednich

Łapiemy za trójkątną pokrywę w górnej części w drzwiach i pociągamy delikatnie do siebie, następnie wyjmujemy do góry. Odpinamy wtyk złącza elektrycznego i wyjmujemy głośnik z pokrywy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Głośniki tylne (hatchback, sedan)

Na początku wyjmujemy wtyk ze złącza i odkręcamy od dołu cztery wkręty mocujące głośnik. Wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Postępujemy w odwrotnej kolejności do demontażu.

Tylne głośniki (kombi)

Pierwszy krok to wymontowanie pokrycia drzwi. Następnie odkręcamy wkręty mocujące głośnik, odpinamy wtyk złącza elektrycznego a następnie wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Jeżeli decydujemy się na zmianę głośników na lepsze, renomowanej i cenionej firmy na rynku to należy również zmienić radio. Oryginalne radio nie wykorzysta w pełni możliwości naszych głośników. Po wymianie samych głośników może się okazać, że nie ma żadnej różnicy. Przy montażu nowego nieoryginalnego radia nie powinno być żadnych problemów. Wystarczy użyć jedynie specjalnej przejściówki, która pozwoli nam podłączyć radio bez zbędnego cięcia i lutowania kabli.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA