| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Światła > Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

Kierunkowskazy należą do najważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Dzięki kierunkowskazom inni użytkownicy drogi mogą poznać zamiary kierowcy i odpowiednio na nie zareagować. Awaria kierunkowskazów jest bardzo łatwa do zauważenia.

Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

Zdarza się, że kierunkowskazy nie działają prawidłowo lub w ogóle. Przyczyn może być kilka. Jedną z nich, najłatwiejszą do usunięcia, jest przepalenie się bezpiecznika, który z kierunkowskazami współpracuje. Bezpiecznik może się przepalić z kilku powodów, przy czym najbardziej prawdopodobnym jest zwarcie wewnętrzne w jednej z żarówek kierunkowskazów. Inną może być przetarcie izolacji przewodów lub zwarcie w oprawce kierunkowskazu albo w wyłączniku pod kierownicą – to ostatnie zdarza się niezwykle rzadko.

Zobacz również: Jak usunąć zamek z klamki?

Objawem przepalenia się jednej z żarówek kierunkowskazów jest albo niezaświecenie się ich kontrolki, albo zapalanie się jej i gaśnięcie z dużo większą częstotliwością, niż zwykle. Jeżeli kontrolka nie zaświeci się zarówno po włączeniu lewego, jak i prawego kierunkowskazu, prawdopodobnie spalił się bezpiecznik kierunkowskazów lub przepaliła się żarówka. Po wyjściu z samochodu można ocenić czy kierunkowskazy pracują. Jeżeli tak, to należy wymienić żarówkę kontrolki. Jeżeli nie – sprawdzić bezpieczniki i wymienić przepalony.

Uszkodzenie przerywacza kierunkowskazów

Może się zdarzyć także uszkodzenie automatu (przerywacza) kierunkowskazów. Aby to sprawdzić, należy wyjąć go z gniazda lub zdjąć z niego dochodzące do niego przewody i zabezpieczyć je przed przypadkowym zetknięciem się z metalowymi elementami karoserii oraz zapamiętać, do których końcówek były podłączone, jeżeli nie są one podłączane przy pomocy kostki. Następnie, po włączeniu kierunkowskazów odszukać wśród nich przewód lub styk w gniazdku, na którym pojawi się napięcie. Służy do tego zwykły próbnik napięcia. Kolejną czynnością jest zastąpienie na chwilę automatu kierunkowskazów kawałkiem przewodu z odizolowanymi końcówkami. Jeden z jego końców należy połączyć ze znalezionym przed chwilą stykiem w gnieździe przerywacza lub przewodem zasilającym.

Zobacz również: Wymiana szczęk hamulcowych

Drugim końcem ostrożnie dotknąć jeden z dwóch pozostałych przewodów. W przypadku dotknięcia przewodu masowego wystąpi silne iskrzenie lub nawet przepalenie się bezpiecznika. Jeżeli zewrze się przewód zasilający z przewodem, który łączy przerywacz z kierunkowskazami, wówczas powinny się one zapalić po jednej stronie pojazdu. Będzie to oznaczało awarię przerywacza. Ten element nie podlega naprawie. Należy wymienić go na nowy, dbając o to, aby podłączyć prawidłowo dochodzące do niego przewody lub włożyć go poprawnie w jego gniazdo. Można wcześniej spryskać jego końcówki odrobiną „Elektrosolu” dla poprawienia kontaktu elektrycznego.

reklama

Aktualizacja: 25.07.2011

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów? fot. Newspress
Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów? fot. Newspress

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »