| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Światła > Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

Kierunkowskazy należą do najważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Dzięki kierunkowskazom inni użytkownicy drogi mogą poznać zamiary kierowcy i odpowiednio na nie zareagować. Awaria kierunkowskazów jest bardzo łatwa do zauważenia.

Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

Zdarza się, że kierunkowskazy nie działają prawidłowo lub w ogóle. Przyczyn może być kilka. Jedną z nich, najłatwiejszą do usunięcia, jest przepalenie się bezpiecznika, który z kierunkowskazami współpracuje. Bezpiecznik może się przepalić z kilku powodów, przy czym najbardziej prawdopodobnym jest zwarcie wewnętrzne w jednej z żarówek kierunkowskazów. Inną może być przetarcie izolacji przewodów lub zwarcie w oprawce kierunkowskazu albo w wyłączniku pod kierownicą – to ostatnie zdarza się niezwykle rzadko.

Zobacz również: Jak usunąć zamek z klamki?

Objawem przepalenia się jednej z żarówek kierunkowskazów jest albo niezaświecenie się ich kontrolki, albo zapalanie się jej i gaśnięcie z dużo większą częstotliwością, niż zwykle. Jeżeli kontrolka nie zaświeci się zarówno po włączeniu lewego, jak i prawego kierunkowskazu, prawdopodobnie spalił się bezpiecznik kierunkowskazów lub przepaliła się żarówka. Po wyjściu z samochodu można ocenić czy kierunkowskazy pracują. Jeżeli tak, to należy wymienić żarówkę kontrolki. Jeżeli nie – sprawdzić bezpieczniki i wymienić przepalony.

Uszkodzenie przerywacza kierunkowskazów

Może się zdarzyć także uszkodzenie automatu (przerywacza) kierunkowskazów. Aby to sprawdzić, należy wyjąć go z gniazda lub zdjąć z niego dochodzące do niego przewody i zabezpieczyć je przed przypadkowym zetknięciem się z metalowymi elementami karoserii oraz zapamiętać, do których końcówek były podłączone, jeżeli nie są one podłączane przy pomocy kostki. Następnie, po włączeniu kierunkowskazów odszukać wśród nich przewód lub styk w gniazdku, na którym pojawi się napięcie. Służy do tego zwykły próbnik napięcia. Kolejną czynnością jest zastąpienie na chwilę automatu kierunkowskazów kawałkiem przewodu z odizolowanymi końcówkami. Jeden z jego końców należy połączyć ze znalezionym przed chwilą stykiem w gnieździe przerywacza lub przewodem zasilającym.

Zobacz również: Wymiana szczęk hamulcowych

Drugim końcem ostrożnie dotknąć jeden z dwóch pozostałych przewodów. W przypadku dotknięcia przewodu masowego wystąpi silne iskrzenie lub nawet przepalenie się bezpiecznika. Jeżeli zewrze się przewód zasilający z przewodem, który łączy przerywacz z kierunkowskazami, wówczas powinny się one zapalić po jednej stronie pojazdu. Będzie to oznaczało awarię przerywacza. Ten element nie podlega naprawie. Należy wymienić go na nowy, dbając o to, aby podłączyć prawidłowo dochodzące do niego przewody lub włożyć go poprawnie w jego gniazdo. Można wcześniej spryskać jego końcówki odrobiną „Elektrosolu” dla poprawienia kontaktu elektrycznego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska

Specjalista w dziedzinie prawa inwestycji budowlanych, zamówień publicznych, nieruchomości, procesu zarządzania i transakcji nieruchomościami oraz prawa autorskiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »