REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?

Jakubowski Ryszard
Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?  Fot. newspress
Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że światła w samochodzie świecą słabiej niż powinny. Może to być wrażenie subiektywne, ale może też świadczyć o uszkodzeniu instalacji elektrycznej. Podpowiadamy jak naprawić słabo święcące światła.

Sprawdzanie należy zacząć od oględzin reflektorów. A więc – czy ich szkła są czyste? Czy odbłyśniki nie zmatowiały lub nie pokryły się jakimś nalotem wskutek rozszczelnienia lub użycia niewłaściwych żarówek?

REKLAMA

Jeżeli reflektory wyglądają jak nowe, przyczyn słabszego ich świecenia trzeba szukać w instalacji elektrycznej. Znacznie lepiej zacząć od zmierzenia napięcia na akumulatorze przy silniku pracującym na nieco wyższych obrotach, niż na biegu jałowym. Ta prosta czynność wymaga posiadania woltomierza cyfrowego. Można go kupić za kilkanaście złotych w każdym sklepie elektronicznym. Ten przyrząd będzie przydatny i w innych pracach związanych z elektryką i elektroniką samochodową.

Zobacz również: Jakie narzędzia są niezbędne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

REKLAMA

Woltomierz ustawiamy na zakres 20 lub 50 V i sprawdzamy, jakie jest napięcie na akumulatorze przy włączonych wszystkich światłach. Jeżeli jest większe od 13.0 V, przyczyna złego świecenia reflektorów nie leży po stronie alternatora i akumulatora.

Następną czynnością jest sprawdzenie bezpieczników. Przyda się instrukcja obsługi samochodu lub tabliczka pokazująca rozmieszczenie bezpieczników, aby od razu trafić na właściwe. Zwykle bezpieczniki od reflektorów są dostosowane do pracy z obciążeniem co najmniej 16 amperów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po włączeniu świateł zewnętrznych samochodu i odczekaniu dłuższej chwili (2 – 3 minuty) należy ostrożnie sprawdzić palcem, które bezpieczniki z tych o dużym amperażu się nagrzały.

Przy tej czynności trzeba szczególnie uważać, bo nagrzane bezpieczniki mogą oparzyć!

Zaleca się przeprowadzić próbę osobno dla świateł drogowych i świateł mijania. Te bezpieczniki, które są wyraźni cieplejsze od pozostałych, należy po wyłączeniu świateł wyjąć i próbować oczyścić, a najlepiej od razu wymienić je na nowe! Przed włożeniem warto ich gniazda i blaszki stykowe delikatnie spryskać „Elektrosolem”, co znacznie poprawi ich kontakt, zmniejszając do minimum straty na oporności styków.

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

REKLAMA

Jeżeli ten zabieg nie poprawi jasności świecenia reflektorów, trzeba sprawdzić napięcie bezpośrednio na żarówkach (na kostce, którą zakłada się na styki żarówki). W nowoczesnych samochodach dostęp do żarówek reflektorowych jest bardzo trudny, dlatego lepiej udać się ze swoim problemem od razu do elektryka samochodowego. W starszych typach i modelach należy wyjąć żarówkę z reflektora, nie dotykając jej szkła gołą ręką. Najlepiej trzymać ją za metalowy cokół, przez czystą szmatkę, aby uniknąć poparzenia się.

Jeden z przewodów woltomierza trzeba połączyć dobrze z masą pojazdu, najlepiej z jakąś czystą śrubą. Końcówka drugiego przewodu powinna dotykać do blaszek wewnątrz kostki, założonej na styki żarówki. Woltomierz należy ustawić na napięcie 20 do 50V. Jeżeli przy świecącej się żarówce i niepracującym silniku woltomierz pokaże napięcie w zakresie pomiędzy 11.6 i 12.2V słabsze świecenie reflektorów należy uznać za złudzenie. Jeżeli napięcie będzie niższe od 11.5V – jest to dowód, że gdzieś w instalacji nastąpiła awaria. Jeśli tak niskie napięcie będzie na jednej żarówce, trzeba jeszcze raz sprawdzić bezpieczniki i jakość ich styków. Jeżeli na obu – prawdopodobnie nastąpiło wypalenie styków głównego wyłącznika świateł. Nie da się go naprawić, należy więc wymienić na nowy. To spory wydatek, dlatego warto poprosić elektryka o dodatkowe sprawdzenie instalacji i potwierdzenie wstępnej diagnozy. Przyczyną może być także wypalenie się styków w przekaźniku, obsługującym reflektory. Ten element nie jest drogi, więc można go na wszelki wypadek wymienić, pamiętając o spryskaniu „Elektrosolem” jego gniazda, zanim podejmie się decyzję o wymianie głównego wyłącznika świateł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA