| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Geometria przedniego zawieszenia

Geometria przedniego zawieszenia

Zawieszenie pojazdu należy do zespołów bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i komfort jazdy, oraz częściowo także za jej ekonomię. Uszkodzone, przyspiesza dość radykalnie zużycie opon, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu, a tym samym wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, a w skrajnym wypadku może być przyczyną groźnego wypadku. Oto czym jest geometria i jakie są jej parametry.

Zawieszenie pojazdu należy do zespołów bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i komfort jazdy, oraz częściowo także za jej ekonomię. Uszkodzone, przyspiesza dość radykalnie zużycie opon, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu, a tym samym wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, a w skrajnym wypadku może być przyczyną groźnego wypadku. Oto czym jest geometria i jakie są jej parametry.

W licznych samochodach istnieją różnego rodzaju elementy regulacyjne, pozwalające na bardzo precyzyjne ustawienie geometrii zawieszenia tak, aby spełniało ono w stopniu co najmniej dobrym wszystkie swoje zadania. Regulację parametrów zawieszenia można przeprowadzić jedynie w stacjach obsługi, wyposażonych w odpowiednie przyrządy, którymi umie się posługiwać odpowiednio przeszkolony i doświadczony personel. W domowych warunkach jedynym parametrem, który można samodzielnie, z zaledwie dostateczną dokładnością wyregulować, jest zbieżność kół przednich.

W większości pojazdów sprawdzeniu i regulacji w przednim zawieszeniu podlega zaledwie kilka parametrów:
- rozstaw kół;
- pochylenie koła;
- zbieżność kół;
- pochylenie czopów zwrotnic;
- wyprzedzenie sworzni zwrotnic.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

W sporej części pojazdów reguluje się jedynie zbieżność kół, zaś pozostałe parametry są wymuszone cechami konstrukcyjnymi karoserii i podzespołów zawieszenia. Precyzyjną regulację wszystkich ustawień geometrii zawieszenia spotyka się właściwie tylko w profesjonalnych autach do sportu.

Rozstaw kół jest to odległość pomiędzy środkami kół przednich, mierzona między pionowymi płaszczyznami środkowymi kół.

Pochylenie koła, mierzone w stopniach jest kątem jaki istnieje pomiędzy pionem a płaszczyzną koła.

Zbieżność kół, wyrażona w milimetrach, jest różnicą odległości pomiędzy obrzeżami obręczy w przedniej i tylnej części koła, mierzonych dokładnie na wysokości środka osi koła. Parametr ten najczęściej jest mierzony bez obciążenia, to znaczy w całkowicie pustym, gotowym do jazdy pojeździe, bez pasażerów i bagaży, za to z wszystkimi płynami technologicznymi i zbiornikiem paliwa napełnionym, co najmniej do połowy. W części przypadków pomiar przeprowadza się z przewidzianym obciążeniem. Szczegółowe warunki i sposoby pomiaru tego parametru są podawane w instrukcjach serwisowych pojazdów.

Pochyleniem czopów zwrotnicy nazywamy kąt, jaki tworzy oś czopa z pionem.

Wyprzedzenie sworzni zwrotnic jest kątem, zawartym pomiędzy pionem a osią obrotu zwrotnicy w płaszczyźnie równoległej do kierunku jazdy.

Dawniej regulacje parametrów przedniego zawieszenia i związanego z nim układu kierowniczego przeprowadzano przy pomocy mechanicznych przyrządów pomiarowych. Obecnie wyparła je całkowicie elektronika, dzięki której regulacje mogą być o wiele precyzyjniejsze i szybsze. Co ciekawe, przyrządy elektroniczne pozwalają nawet na wychwycenie najmniejszych wad w zawieszeniu, a nawet są w stanie wychwycić niemal niezauważalne zwichrowanie felg, luzy sworzni zwrotnic i wiele innych usterek, które dopiero zaczynają powstawać.     

Zobacz też: Ząbkowanie opon

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kubarski

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »