REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Geometria przedniego zawieszenia

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Zawieszenie pojazdu należy do zespołów bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i komfort jazdy, oraz częściowo także za jej ekonomię. Uszkodzone, przyspiesza dość radykalnie zużycie opon, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu, a tym samym wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, a w skrajnym wypadku może być przyczyną groźnego wypadku. Oto czym jest geometria i jakie są jej parametry.

REKLAMA

Zawieszenie pojazdu należy do zespołów bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i komfort jazdy, oraz częściowo także za jej ekonomię. Uszkodzone, przyspiesza dość radykalnie zużycie opon, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu, a tym samym wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, a w skrajnym wypadku może być przyczyną groźnego wypadku. Oto czym jest geometria i jakie są jej parametry.

REKLAMA

W licznych samochodach istnieją różnego rodzaju elementy regulacyjne, pozwalające na bardzo precyzyjne ustawienie geometrii zawieszenia tak, aby spełniało ono w stopniu co najmniej dobrym wszystkie swoje zadania. Regulację parametrów zawieszenia można przeprowadzić jedynie w stacjach obsługi, wyposażonych w odpowiednie przyrządy, którymi umie się posługiwać odpowiednio przeszkolony i doświadczony personel. W domowych warunkach jedynym parametrem, który można samodzielnie, z zaledwie dostateczną dokładnością wyregulować, jest zbieżność kół przednich.

W większości pojazdów sprawdzeniu i regulacji w przednim zawieszeniu podlega zaledwie kilka parametrów:
- rozstaw kół;
- pochylenie koła;
- zbieżność kół;
- pochylenie czopów zwrotnic;
- wyprzedzenie sworzni zwrotnic.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

W sporej części pojazdów reguluje się jedynie zbieżność kół, zaś pozostałe parametry są wymuszone cechami konstrukcyjnymi karoserii i podzespołów zawieszenia. Precyzyjną regulację wszystkich ustawień geometrii zawieszenia spotyka się właściwie tylko w profesjonalnych autach do sportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstaw kół jest to odległość pomiędzy środkami kół przednich, mierzona między pionowymi płaszczyznami środkowymi kół.

Pochylenie koła, mierzone w stopniach jest kątem jaki istnieje pomiędzy pionem a płaszczyzną koła.

Zbieżność kół, wyrażona w milimetrach, jest różnicą odległości pomiędzy obrzeżami obręczy w przedniej i tylnej części koła, mierzonych dokładnie na wysokości środka osi koła. Parametr ten najczęściej jest mierzony bez obciążenia, to znaczy w całkowicie pustym, gotowym do jazdy pojeździe, bez pasażerów i bagaży, za to z wszystkimi płynami technologicznymi i zbiornikiem paliwa napełnionym, co najmniej do połowy. W części przypadków pomiar przeprowadza się z przewidzianym obciążeniem. Szczegółowe warunki i sposoby pomiaru tego parametru są podawane w instrukcjach serwisowych pojazdów.

Pochyleniem czopów zwrotnicy nazywamy kąt, jaki tworzy oś czopa z pionem.

Wyprzedzenie sworzni zwrotnic jest kątem, zawartym pomiędzy pionem a osią obrotu zwrotnicy w płaszczyźnie równoległej do kierunku jazdy.

Dawniej regulacje parametrów przedniego zawieszenia i związanego z nim układu kierowniczego przeprowadzano przy pomocy mechanicznych przyrządów pomiarowych. Obecnie wyparła je całkowicie elektronika, dzięki której regulacje mogą być o wiele precyzyjniejsze i szybsze. Co ciekawe, przyrządy elektroniczne pozwalają nawet na wychwycenie najmniejszych wad w zawieszeniu, a nawet są w stanie wychwycić niemal niezauważalne zwichrowanie felg, luzy sworzni zwrotnic i wiele innych usterek, które dopiero zaczynają powstawać.     

Zobacz też: Ząbkowanie opon

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA