REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

REKLAMA

Nazwa „resor” pochodzi od francuskojęzycznej nazwy sprężyny: „ressort”. Jednak wygląd resoru nie bardzo kojarzy się z klasyczną, spiralną sprężyną. Ma też niewiele wspólnych cech ze sprężyną taśmową, stosowaną do napędu zegarków mechanicznych. Jest on zbudowany z co najmniej kilku wąskich pasów grubej, sprężystej blachy, z których każdy następny jest krótszy o pewną wielkość od poprzedniego. Pasy te, ułożone symetrycznie, są połączone w środkowej części tzw. śrubą centralną, nazywaną niegdyś szpickopem od niemieckich słów „spitz kopf”  = „wskazujący (-a) głową”. Pasy te są zabezpieczone przed rozsuwaniem się na boki specjalnymi obejmami. Obecnie pojawiają się resory, wykonane częściowo lub w całości z odpowiednich tworzyw sztucznych.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Różna długość pasów blachy, czyli piór resoru wynika z tego, że ugięcie pojedynczego pasa w funkcji przyłożonej siły nie jest wielkością liniową. Poszczególne, coraz krótsze pióra mają za zadanie poprawić tę charakterystykę, aby była ona maksymalnie zbliżona do liniowej, czyli takiej, jaką ma większość sprężyn spiralnych.

Między piórami resoru są umieszczone specjalne przekładki z materiału zapewniającego dobry poślizg, a jednocześnie bardzo odpornego na ścieranie. Mają one za zadanie ograniczyć do minimum wcieranie się dłuższych piór w miejscach, gdzie stykają się z końcami piór krótszych, co nie tylko niepotrzebnie zwiększa elastyczność resoru, ale może prowadzić do jego złamania się, co może skończyć się tragiczną w skutkach katastrofą. Przekładki spełniają więc funkcję smaru, który bardzo trudno wprowadzić pomiędzy ściśnięte pióra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowymi wadami resorów jest ich ciężar oraz wielkość. Toteż wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, nawet w bardzo wielkich ciężarówkach, stosuje się w zawieszeniu pojazdów albo sprężyny spiralne, albo elementy pneumatyczne lub nawet hydrauliczne. Resory mają jednak tę przewagę nad sprężynami spiralnymi i innymi rozwiązaniami, że same mogą być elementami zawieszenia, do których mogą być mocowane np. sztywne osie pojazdów, takie jak mosty napędowe. Z uwagi na to, że w pracującym resorze zmienia się odległość pomiędzy jego końcami w funkcji jego ugięcia, konieczne jest jedynie stosowania dodatkowych elementów stabilizujących i ustalających położenie kół względem osi poprzecznej i podłużnej pojazdu. Resory mają także, z uwagi na spore tarcie pomiędzy piórami, właściwość tłumienia drgań, a więc przejmują na siebie ich część, w pewnym stopniu odciążając tym samym amortyzatory.

Zobacz też: Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA