REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Kiedy powstają drgania skrętne wału korbowego? Gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie.

Tłumiki drgań skrętnych wałów korbowych - jaką pełnią rolę?

REKLAMA

Drgania skrętne wału korbowego powstają z chwilą, gdy liczba jego obrotów będzie równa wielokrotności, czyli częstotliwości harmonicznej jego drgań własnych. Może to wywołać rezonans wału i w konsekwencji jego pęknięcie. Aby wyeliminować lub zmniejszyć do minimum możliwość wpadnięcia wału w rezonans, stosuje się specjalne tłumiki drgań skrętnych, których zadaniem jest maksymalne pochłanianie drgań i tłumienie ich amplitudy.

REKLAMA

REKLAMA

Niebezpieczeństwo pojawienia się rezonansowych, skrętnych drgań wału korbowego jest największe w przypadku wałów długich, stosowanych w wielocylindrowych silnikach rzędowych, które ze swojej natury są bardziej wiotkie od wałów silników z niewielką liczbą cylindrów lub silników widlastych albo typu „boxer”. Czasem tłumiki drgań stosuje się także w silnikach mniejszych, nawet o trzech cylindrach, przy czym najczęściej są to silniki z zapłonem samoczynnym.

Tłumiki drgań skrętnych stosuje się zawsze w przedniej, najodleglejszej od koła zamachowego części wału korbowego. W tym miejscu występują największe kątowe odchylenia wału od jego osi. W małych silnikach drgania skrętne są tłumione dzięki kołom pasowym o specjalnej konstrukcji, wykorzystywanym do napędu osprzętu silnika. Koło takie ma pomiędzy jego środkową i zewnętrzną (roboczą) częścią specjalną wkładkę z twardej gumy. Drgania wału są przenoszone na wewnętrzną część koła pasowego bezpośrednio. Gdyby jego część zewnętrzna była całkowicie swobodna, czyli nie współpracowałby z nią pasek klinowy, wówczas tłumienie takiego koła byłoby żadne. Pasek klinowy (lub wieloklinowy) wywiera pewną siłę, prostopadłą do osi napędzającego go koła, wynikającą z jego naprężenia. Siła ta przeciwstawia się drganiom, jakim podlega wewnętrzna część koła, dzięki czemu następuje wytłumienie jej drgań, a tym samym wytłumienie drgań wału korbowego.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Opisane rozwiązanie ma wiele wad, wynikających z właściwości gumy, a zwłaszcza z jej podatności na procesy starzeniowe. Dlatego częściej do tłumienia drgań wału stosuje się tłumiki, nieco przypominające budową sprzęgła hydrauliczne. Składają się one z dwóch części – szczelnej obudowy, zamocowanej do wału korbowego i wypełnionej cieczą, najczęściej olejem silikonowym o bardzo dużej lepkości, w którym znajduje się duży i ciężki cylindryczny element o średnicy nieco tylko mniejszej, niż wewnętrzna średnica obudowy. Element ten jest nazywany bezwładnikiem. Podczas gdy wał się obraca i zaczyna wpadać w drgania, jego ruchy są, przez obudowę tłumika i wypełniającą ją ciecz, przenoszone na bezwładnik, który dzięki swojej dużej bezwładności w pewnym stopniu przeciwstawia się im. Dzięki temu wał korbowy ma bardzo utrudnione wpadnięcie w rezonans. Ponieważ w tłumiku wydziela się dużo ciepła, na które zamienia się energia kinetyczna drgań wału, musi być on dobrze chłodzony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: DOHC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA