| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Układ paliwowy

Układ paliwowy

Głównym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Jedynym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.

Do niedawna stosowane były dwa podstawowe sposoby zasilania silników: gaźnikowe i wtryskowe. To pierwsze, z uwagi na jego liczne wady i niedoskonałości, jest coraz rzadziej stosowane i niedługo będzie je można spotkać jedynie w zabytkowych pojazdach i muzealnych egzemplarzach silników. Najdoskonalszym, jak dotąd, rodzajem zasilania silników jest zasilanie wtryskowe.

Zasilanie gaźnikowe charakteryzuje się dostarczaniem do cylindrów silnika gotowej mieszanki paliwowo-powietrznej, powstającej w wyniku procesu, zwanego karburacją. Mieszanka ta powinna charakteryzować się jednorodnością, a zawarte w niej paliwo powinno w dużym stopniu być zamienione w parę jeszcze przez dostaniem się do cylindra. Na dodatek napełnienie cylindrów w silniku powinno być jednakowe, bez względu na odległość, jaka dzieli je od gaźnika. Stąd spotykane w wielocylindrowych silnikach zasilanie wielogaźnikowe.

W samochodach sportowych, aby do każdego cylindra docierała dokładnie taka sama ilość mieszanki, każdy cylinder był zasilany z własnego gaźnika. Aby poprawić jakość mieszanki paliwowo-powietrznej w zasilaniu gaźnikowym stosowano dodatkowy wtrysk paliwa do kanału dolotowego, stały lub przerywany. Z czasem wtrysk ten zastąpił gaźnik, ale ponieważ idea napełniania cylindrów gotową mieszanką paliwa i powietrza pozostała ta sama, rozwiązanie to traktuje się jako zasilanie gaźnikowe.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Silniki z zapłonem iskrowym są także zasilane gazem. Rozwiązanie to nie jest nowe- stosowano je już w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza podczas wojny, kiedy występowały duże deficyty paliwa płynnego. Obecnie stosuje się je ze względów ekonomicznych. Układy zasilania silników gazem ciekłym są zwykle rozbudowane, wieloelementowe, gdzie oprócz reduktorów występują także podgrzewacze, parowalniki i mieszalniki. Idea jest jednak dokładnie ta sama, co w przypadku zasilania gaźnikowego – do cylindrów trafia gotowa mieszanka paliwowo-powietrzna.

Zupełnie inna zasada obowiązuje w przypadku zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Zmieszania paliwa i powietrza następuje w nich bezpośrednio w cylindrach i jest połączone z niemal natychmiastowym zapaleniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w wyniku przekroczenia przez nią temperatury zapłonu. Konieczne do zapłonu ciepło wywiązuje się podczas sprężania powietrza w cylindrach, a w czasie rozruchu dostarczane jest dodatkowo przez świece żarowe, znajdujące się w każdym cylindrze.

Zobacz też: Układ wtryskowy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Robert Zych

Robert Zych — absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Zasad sprzedaży uczył się w firmie Warszawa Coca Cola Bottlers. Od 1997 roku razem ze swoimi mentorami i nauczycielami Jerzym Gutem i Wojciechem Hamanem prowadzi firmę szkoleniową Kontrakt OSH. Jest autorem i współautorem książek Szef w roli coacha, Gen sprzedawcy, Lider sprzedaży, Szef w relacji z zespołem. Od ponad 20 lat pracuje jako trener sprzedaży. Szkolił w Polsce firmy z listy 100 największych. Specjalizuje się w szkoleniach w zakresie sprzedaży skierowanych do dla handlowców i szefów zespołów, pomaga sprzedawcom w aktywnym pozyskiwaniu klientów poprzez coaching i naukę w miejscu pracy. Odpowiada także za sprzedaż w swojej firmie szkoleniowej i codziennie zdobywa nowe, praktyczne doświadczenia.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK