| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Dzielony hydrauliczny układ hamulcowy, zwany także układem dwuobwodowym, nie ma wad układu jednoobwodowego. Podstawową wadą układu jednoobwodowego jest zmniejszenie lub zanik siły hamującej w przypadku nieszczelności lub zapowietrzenia go. Aby zachować w takim przypadku przynajmniej część możliwości układu hamulcowego, stosuje się dzielenie go na dwie całkowicie lub częściowo od siebie niezależne sekcje, z których jedna obsługuje koła przednie, druga – tylne.

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Z wielu powodów, których najważniejszym są koszty, takie rozwiązanie nie jest w praktyce stosowane. Zamiast dwóch pomp we wszystkich dwuobwodowych układach pracuje jedna podwójna pompa, zwana czasem tandemem. Wnętrze cylindra roboczego w takiej pompie jest podzielone na dwie części za pomocą swobodnego, z niczym nie połączonego tłoczka. Każda z tych części jest połączona z osobnym zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego. W niektórych rozwiązaniach jest to jeden zbiorniczek, podzielony na dwie komory.

Po naciśnięciu na pedał hamulca tłoczek w części pompy, bliższej pedału hamulcowego, zwany tłoczkiem głównym. jest przesuwany stricte mechanicznie w kierunku tłoczka swobodnego. Jednocześnie, z chwilą minięcia otworu, którym jest dostarczany płyn hamulcowy ze zbiorniczka wyrównawczego, zaczyna tłoczyć go do przewodów hamulcowych połączonych z hamulcami kół tylnych. To samo ciśnienie powoduje, że tłoczek swobodny przesuwając się do przodu pompy, po minięciu otworu łączącego pompę z drugim zbiorniczkiem wyrównawczym, tłoczy płyn do obwodu przednich hamulców. Pomiędzy tłoczkami oraz pomiędzy tłoczkiem swobodnym i przednią ścianą pompy znajdują się sprężyny, przywracające pierwotne położenie tłoczków z chwilą ustania nacisku na pedał hamulca.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Z chwilą gdy zabraknie płynu w obwodzie połączonym z sekcją pompy bliższą pedałowi hamulca, tłoczek z nim połączony pod wpływem nacisku na pedał oprze się, zwykle za pośrednictwem specjalnego kołka – popychacza, o tłoczek swobodny i popchnie go, czym spowoduje wtłoczenie płynu hamulcowego do drugiego obwodu. Gdy zabraknie płynu w drugim obwodzie, tłoczek swobodny pod naciskiem tłoczka oprze się o ogranicznik, dzięki czemu przednia komora pompy zostanie całkowicie wyłączona z procesu hamowania, a tłoczek swobodny spełni funkcję uszczelnienia, przez co płyn hamulcowy z pierwszego obwodu nie przedostanie się do obwodu drugiego i hamulce w tym obwodzie będą działały normalnie.

Zobacz też: SBC

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Regulska-Cieślak

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »