| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

Hamulce tarczowe są obecnie najczęściej spotykanymi hamulcami w samochodach osobowych, niektórych ciężarowych i w autobusach, a także w motocyklach i ostatnio nawet w rowerach. Spowodowane jest to ich licznymi zaletami.

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

Jedną z głównych zalet hamulców tarczowych jest ich skuteczność. Na tarcze jest wywierana znacznie większa siła hamująca, niż ma to miejsce w przypadku nacisku szczęk na bęben jak w bębnach hamulcowych. Wynika to między innymi z faktu, że w tego rodzaju hamulcach są stosowane tłoczki hamulcowe o dużej średnicy, znacznie większej, niż w hamulcach bębnowych, gdzie wielkość cylinderków hamulcowych jest ograniczona przestrzenią, zamkniętą wewnątrz bębna.

Duża siła hamująca i stosunkowo niewielka powierzchnia styku klocków hamulcowych z tarczą powoduje, że wydzielające się podczas hamowania ciepło jest znacznie gorzej odprowadzane, niż w przypadku bębnów hamulcowych, które mają dużą powierzchnię. Podobnie szczęki hamulcowe mają większą powierzchnię styku z bębnem, niż klocki hamulcowe. Stawia to przed konstruktorami trudne zadanie opracowania takich klocków hamulcowych, które byłyby zdolne bez większych problemów znosić tak duże obciążenia termiczne i wysokie temperatury, powstające podczas hamowania.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dla uzyskanie odpowiednio dużej siły hamulcowej w przypadku hamulców tarczowych nie wystarczy prosty układ składający się z pompy hamulcowej, sterowanej przez kierowcę poprzez nacisk, wywierany na pedał. Konieczne są dodatkowe urządzenia wspomagające pracę pompy hamulcowej, zwielokrotniające siłę, z jaką noga kierowcy działa na pedał hamulca.

Zobacz też: BAS – Brake Assist System

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »