| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

Hamulce tarczowe są obecnie najczęściej spotykanymi hamulcami w samochodach osobowych, niektórych ciężarowych i w autobusach, a także w motocyklach i ostatnio nawet w rowerach. Spowodowane jest to ich licznymi zaletami.

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

Jedną z głównych zalet hamulców tarczowych jest ich skuteczność. Na tarcze jest wywierana znacznie większa siła hamująca, niż ma to miejsce w przypadku nacisku szczęk na bęben jak w bębnach hamulcowych. Wynika to między innymi z faktu, że w tego rodzaju hamulcach są stosowane tłoczki hamulcowe o dużej średnicy, znacznie większej, niż w hamulcach bębnowych, gdzie wielkość cylinderków hamulcowych jest ograniczona przestrzenią, zamkniętą wewnątrz bębna.

Duża siła hamująca i stosunkowo niewielka powierzchnia styku klocków hamulcowych z tarczą powoduje, że wydzielające się podczas hamowania ciepło jest znacznie gorzej odprowadzane, niż w przypadku bębnów hamulcowych, które mają dużą powierzchnię. Podobnie szczęki hamulcowe mają większą powierzchnię styku z bębnem, niż klocki hamulcowe. Stawia to przed konstruktorami trudne zadanie opracowania takich klocków hamulcowych, które byłyby zdolne bez większych problemów znosić tak duże obciążenia termiczne i wysokie temperatury, powstające podczas hamowania.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dla uzyskanie odpowiednio dużej siły hamulcowej w przypadku hamulców tarczowych nie wystarczy prosty układ składający się z pompy hamulcowej, sterowanej przez kierowcę poprzez nacisk, wywierany na pedał. Konieczne są dodatkowe urządzenia wspomagające pracę pompy hamulcowej, zwielokrotniające siłę, z jaką noga kierowcy działa na pedał hamulca.

Zobacz też: BAS – Brake Assist System

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »