| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Hamulce

Hamulce

Hamulce samochodowe dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe, oraz bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są już stosowane.

Hamulce samochodowe we współczesnych pojazdach dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: tarczowe i hamulce bębnowe. Spotykane w niektórych starszych typach pojazdów hamulce taśmowe (działające na wał napędowy), używane jako hamulce postojowe, nie są obecnie stosowane.

Z uwagi na zastosowanie dzieli się hamulce na trzy rodzaje:
– hamulce zasadnicze
– hamulce awaryjne
– hamulce postojowe.
Podczas jazdy w normalnych warunkach używa się wyłącznie hamulca zasadniczego, tylko w niektórych przypadkach, np. do celowego wprowadzenia pojazdu w poślizg, używa się hamulec postojowy, który w mniejszych samochodach pełni także funkcję hamulca awaryjnego.

Hamulec postojowy uruchamia się najczęściej dźwignią ręczną. W niektórych typach samochodów stosuje się zamiast niej specjalny dodatkowy pedał. Aby hamulec ten działał, nie jest konieczne stałe używanie siły przez kierowcę – można go zablokować na czas konieczny w dowolnym położeniu.

Hamulce awaryjne są całkowicie niezależne od hamulca zasadniczego, czasem z wyjątkiem samych elementów wykonawczych, czyli bębnów i szczęk lub tarcz i klocków hamulcowych. Uruchamia się je podobnie jak hamulce zasadnicze, lecz tylko w przypadku ich awarii, ponieważ ich długotrwałe i częste użycie jest niewskazane, poza tym zwykle mają one gorsze parametry, niż hamulce zasadnicze.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Mechanizmy służące do uruchamiania hamulców dzielą się na stricte mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne. W samochodach osobowych i niewielkich ciężarowych stosuje się wyłącznie mechanizmy hydrauliczne, z wyjątkiem hamulca postojowego, który z reguły jest uruchamiany mechanicznie, przy pomocy cięgieł. W dużych samochodach ciężarowych i autobusach stosuje się hamulce pneumatyczne lub hybrydę stanowiącą ich połączenie z hamulcami hydraulicznymi.

Zobacz też: Płyn hamulcowy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Sarek-Sadurska

Radca prawny w kancelarii Raczkowski Paruch sp.k. Posiada bogate doświadczenie we wszystkich obszarach indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, w tym doświadczenie procesowe. Doradza klientom m.in. w procesach restrukturyzacyjnych, zwolnień grupowych oraz w sprawach związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, w tym w szczególności wyższej kadry menadżerskiej. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Pantheon-Assas (Paris II). Laureatka nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za pracę magisterską. Związana z Kancelarią od 2007 r. Autorka publikacji w zakresie prawa pracy i prawa cywilnego m.in. w pracach pod redakcją prof. dr hab. M. Safjana i prof. dr hab. K. Pietrzykowskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK