| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

Te proste, z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

Od mniej więcej 50 lat ogromna większość skrzyń biegów jest wyposażana w synchronizatory. Te proste z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

Dawniej, kiedy synchronizatory były nieznane, aby zmienić bieg, należało umieć bardzo dobrze posługiwać się sprzęgłem i stosować, zwłaszcza podczas redukcji biegów tzw. międzygaz. Polegało to na chwilowym puszczeniu pedału sprzęgła po włączeniu biegu jałowego, a następnie na zwiększeniu obrotów silnika tak, aby odpowiadały, najlepiej dokładnie, prędkości pojazdu w danej chwili na biegu, który kierowca zamierzał włączyć. Dzięki temu zmiana biegów była w miarę płynna, bez zgrzytów i szarpnięć.

Synchronizacja biegów we współczesnych skrzyniach biegów ma dokładnie takie samo działanie, jak kiedyś miedzygaz, czyli polega na wyrównaniu prędkości obrotowych wałka głównego i osadzonego na nim koła zębatego danego biegu. Odbywa się to tak, że tuleja przesuwna, na stałe zazębiona z wałkiem głównym, pod wpływem ruchu dźwigni zmiany biegów przesuwa się w kierunku koła zębatego danego biegu, swobodnie w tym momencie obracającego się na wałku głównym, aby zazębiając się z nim, przejąć jego obroty i przenieść je na wałek główny.

Zazębienie to jest niemożliwe w sytuacji, gdy obroty danego koła zębatego, wymuszone na nim przez koło zębate wałka sprzęgłowego, są inne niż obroty wałka głównego, a tym samym tulei przesuwnej. Koło zębate danego biegu jest cały czas zazębione z odpowiadającym mu kołem zębatym osadzonym sztywno na wałku sprzęgłowym. Po wysprzęgleniu znika siła napędzająca wałek sprzęgłowy i tkwiące na nim koła zębate szybko zmniejszają obroty w wyniku tarcia w łożyskach oraz oporów, stawianych przez olej w skrzyni biegów.

Równocześnie zmniejszają się swobodne obroty koła zębatego danego biegu. Z chwilą, gdy będą one takie same, jak obroty wałka głównego, wymuszane na nim przez obracające się koła pojazdu za pośrednictwem na stałe złączonych elementów układu napędowego i mechanizmu różnicowego, zazębienie tulei przesuwnej stanie się możliwe i dany bieg zostanie włączony. Aby przyspieszyć ten proces i jednocześnie uniezależnić swobodne obroty koła zębatego danego biegu od obrotów wałka sprzęgłowego, konieczne jest zastosowanie sprzęgła ciernego, które nada obroty wałka głównego kołu zębatemu danego biegu w czasie, kiedy nie będzie napędzany przez silnik wałek sprzęgłowy. Elementem takiego sprzęgła jest mosiężny lub brązowy pierścień zębaty, tkwiący suwliwie na wałku głównym skrzyni biegów pomiędzy tuleją przesuwną i kołem zębatym danego biegu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »