REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Panewki i półpanewki

REKLAMA

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce prawie wszystkie łożyska ślizgowe pracujące w układzie korbowym są wykonywane z miękkiej stali. Jedynie ich wewnętrzne powierzchnie są pokryte warstwą stopów łożyskowych, odznaczających się dobrymi właściwościami przeciwciernymi. Łożyska takie muszą odprowadzać bardzo skutecznie ciepło, jakie w nich powstaje podczas pracy oraz dobrze przeciwdziałać zrywaniu filmu olejowego. Muszą także przenosić bez szwanku duże naciski i uderzenia. Materiał, z którego są wykonane, powinien łatwo poddawać się naciskowi, wywieranemu przez twarde zanieczyszczenia, jakie mogą znaleźć się w pracującym oleju silnikowym. Dzięki temu pozostaną one w niego wgniecione, nie rysując powierzchni czopów wału korbowego. Łożyska takie powinny także móc pracować z bardzo małymi luzami, dzięki czemu praca silnika będzie cichsza, a jego drgania mniejsze.

W silnikach samochodowych jako łożyska główne wału korbowego stosuje się dzielone panewki cienkościenne, czyli półpanewki. Są one wykonywane z taśmy stalowej o grubości kilku milimetrów (najczęściej poniżej 5). Wymiar ten zależy od średnicy czopa, z którym ma współpracować panewka. Taśmę, jeszcze w stanie płaskim pokrywa się stopem łożyskowym, przy czym technologie jego nanoszenia są bardzo różne. Po pocięciu tak przygotowanej taśmy tnie się ją na odcinki o odpowiedniej długości, które następnie kształtuje się pod naciskiem kształtuje się w półpanewki. Wewnętrzny wymiar panewki uzyskuje się w wyniku przeciągania lub precyzyjnego toczenia. Tolerancja średnicy otworu nie powinna z reguły przekroczyć 0,005 mm.

Panewki cienkościenne mają bardzo wiele zalet, dzięki czemu są powszechnie stosowane w produkowanych obecnie silnikach samochodowych. Bardzo dobrze odprowadzają ciepło, powstające na styku panewka – czop wału korbowego, a ich niewielka grubość pozwala na zmniejszenie gabarytów, a tym samym masy łba korbowodu. Dwupołówkowych panewek cienkościennych nie naprawia się ani nie regeneruje z uwagi na ich niską cenę i łatwość wymiany.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA