REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zawór to element silnika spalinowego tłokowego umieszczony w głowicy silnika lub w bloku silnika , sterujący przepływem powietrza mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin.

REKLAMA

„Podręcznikowy” cylinder silnika spalinowego ma dwa zawory – jeden dolotowy i jeden wydechowy. W praktyce coraz częściej stosuje się trzy a nawet cztery zawory w jednym cylindrze, dzięki czemu nie tylko jest ułatwione napełnianie i opróżnianie cylindra, ale także są znacznie zmniejszone obciążenia cieplne głowicy.

REKLAMA

Każdy zawór silnika spalinowego czterosuwowego składa się z trzonka i grzybka zaworu. Najszersza część grzybka jest uformowana w talerzyk zaworu, którego krawędzie są zeszlifowane stożkowo, tworząc tzw. przylgnię, czyli bardzo gładką płaszczyznę o chropowatości mierzonej w mikrometrach, dzięki której zawór szczelniej przylega do gniazda zaworowego, posiadającego równie gładką powierzchnię. Podczas naprawy związanej z wymianą zaworów i gniazd, każdy z nich dociera się indywidualnie w swoim gnieździe, dzięki czemu uzyskuje się najlepsze z możliwych dopasowanie przylgni do gniazda. Kąt przylgni zaworu jest najczęściej zbliżony do 90 stopni.

REKLAMA

Trzonek zaworu jest osadzony z minimalnym luzem w specjalnej prowadnicy, dzięki czemu zawór podczas zamykania się zawsze trafia we właściwe miejsce, co przedłuża zarówno żywotność przylgni jak i gniazda zaworowego. Ponadto zbyt duży luz w przypadku trzonka zaworu dolotowego powodowałby zasysanie przez silnik oleju smarującego rozrząd w głowicy. Zbyt mały luz może doprowadzić do zatarcia się trzonka w prowadnicy w wyniku niedostatecznego smarowania trących powierzchni.

Zawory dolotowe wykonuje się bardzo często z innego materiału, niż zawory wydechowe. Zwykle są to chromowo-niklowe o równej zawartości chromu i niklu. Zawory wydechowe wykonuje się w silnikach mniej obciążonych cieplnie ze stali ferrytycznych, o zawartości około 10% chromu i 1% krzemu. W silnikach o znacznym obciążeniu termicznym wykonuje się zawory wydechowe ze stali austenitycznych, zawierających do 15% chromu i podobną domieszkę niklu oraz kilkuprocentowy dodatek wolframu i niewielką domieszkę molibdenu. Prawdziwa receptura surowców, używanych na zawory przez producentów, stanowi ich pilnie strzeżoną tajemnicę.

Zobacz też: Układ wydechowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA