REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III demontaż skrzyni biegów Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo III demontaż skrzyni biegów Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż skrzyni biegów nie jest łatwą pracą. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować i zamontować skrzynię biegów w Volkswagenie Polo III.

Warsztaty każą sobie słono płacić za demontaż skrzyni biegów. Jeżeli dobrze poszukamy to za cenę wymiany można znaleźć przyzwoitą skrzynię biegów. Tutaj musimy liczyć na używane egzemplarze. Dla nas najważniejszą informacją przed podjęciem jakichkolwiek działań jest fakt, że nie ma konieczności wymontowania silnika. Zazwyczaj są dwa powody wymontowania skrzyni biegów. W celu wymiany sprzęgła lub naprawy.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana termostatu

W poradniku tym przedstawimy wymianę w silniku benzynowym i wysokoprężnym. Praktycznie wymiana przebiega identycznie jednak ma kilka punktów, które się różnią. Wszystkie różnice zostaną przedstawione.

REKLAMA

Pierwszy krok to zapewnienie sobie odpowiedniego miejsca pracy. Trzeba zapomnieć o pracy przy pomocy podnośnika i podstawek. Tutaj bezwzględnie musi być platforma warsztatowa lub w ostateczności kanał. Jeżeli zorganizowaliśmy sobie odpowiednie miejsce to odłączamy przewód masowy od akumulatora. Następnie wciskamy kilka razy pedał sprzęgła aż do wyczuwalnego oporu.

Wyjmujemy linkę sprzęgła z uchwytu dźwigni wyłączającej. Jednocześnie pociągamy za osłonę linki w kierunku jazdy. Dociskamy mechanizm regulacyjny do przegrody czołowej i zsuwamy na odcinku mieszka ochronnego. Teraz wyjmujemy linkę sprzęgła z uchwytu na skrzyni biegów. Wyjmujemy złącze czujnika prędkościomierza i odkręcamy przewód masy. Następnie wykręcamy górne śruby łączące silnik ze skrzynią biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana świec zapłonowych

Jeśli jest zamontowana dolna osłona to należy ją zdemontować. Odpinamy złącze od świateł cofania i wypinamy wspornik złącz wtykowych. Znajduje się on na uchwycie na skrzyni biegów. Obracamy kierownicą w lewo i odłączamy półosie od wałów z kołnierzami. W przypadku lewej półosi należy ją podwiesić najwyżej jak to tylko możliwe. Demontujemy palec wybieraka, zamocowany jest na jednej śrubie.

REKLAMA

Teraz, przy skrzyni biegów odpinamy linkę, która znajduje się pomiędzy dźwignią zmiany biegów a samą przekładnią. Demontujemy osłonę koła zamachowego i wyjmujemy poduszkę skrzyni biegów. W tym celu należy wykręcić 3 śruby, jedną nakrętkę i na końcu odkręcić jeszcze jedną (najdłuższą) śrubę. Odkręcamy podporę króćca dolotowego i przechodzimy do wymontowania rozrusznika.

Najpierw zdejmujemy czarną, plastikową osłonę po czym odłączamy złącze wtykowe od włącznika elektromagnetycznego. Wciskamy przy złączu zabezpieczenie z drutu i odłączamy zacisk 50 wyłącznika zapłonu. Następnie odkręcamy przewód łączący akumulator z rozrusznikiem, jest on przykręcony do zacisku 30. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące rozrusznik i możemy swobodnie go wyjąć.

Jeżeli nasz samochód ma owalny filtr powietrza to należy zdjąć pokrywę filtru. W kolejnym kroku jest potrzebny specjalny wieszak to podwieszenia silnika. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego narzędzia. Jednak można go zastąpić rurą o odpowiednim kształcie. Układamy ją nad silnikiem i podpieramy o rowki w błotnikach podstawiając wcześniej drewniane klocki. Pamiętajmy, żeby nie kłaść rury bezpośrednio na błotnikach.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż chłodnicy

Zaczepiamy o rurę stalowe linki a następnie mocujemy je do uch odpowiedzialnych za podnoszenie silnika. Naprężamy linkę i odkręcamy sześć śrub sześciokątnych z lewej podpory skrzyni biegów. Teraz musimy ustawić cały silnik ukośnie, jednak musi być to wykonane bardzo ostrożnie. W tym celu obniżamy powoli lewą stronę podpory silnika (na lince).

Teraz będzie nam potrzebny solidny podnośnik, który podstawimy pod skrzynię biegów. Wcześniej należy podłożyć drewniane podkładki pomiędzy skrzynię a podnośnik. Odkręcamy dolne śruby łączące silnik z przekładnią. Wysuwamy skrzynię biegów z tulejek i delikatnie opuszczamy do tej czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Skrzynia biegów musi być bardzo dobrze chroniona przed upadkiem.

Po naprawieniu, zakupie drugiej skrzyni lub wymianie sprzęgła przechodzimy do montażu. Najpierw czyścimy dokładnie wielowypust wałka sprzęgłowego i nakładamy smar oparty na siarczku molibdenu. Zwróćmy uwagę na tarczę sprzęgła. Powinna się przesuwać lekko na wałku sprzęgłowym. Jest to bardzo ważne. Kontrolujemy czy w kadłubie silnika znajdują się tulejki pasowane do wyśrodkowania silnika i skrzyni biegów. W przypadku braku należy zamontować nowe.

Przy pomocy drugiej osoby podnosimy skrzynię biegów i dosuwamy ją do sprzęgła. W przypadku kiedy wałek sprzęgłowy nie wchodzi w tarczę sprzęgła to należy go odpowiednio obrócić poprzez przekręcanie wałka półosi. Należy się upewnić kilka razy czy skrzynia jest dobrze pozycjonowana. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to należy dokręcić dolne śruby łączące silnik ze skrzynią biegów.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymontowanie rozdzielacza zapłonu

Ustawiamy silnik w taki sposób, żeby było możliwe przykręcenie podpór silnika i skrzyni biegów. W tym celu należy ponownie podciągnąć lewą linkę od wieszaka odciążającego. Wkładamy śruby z łbem sześciokątnym do wspornika skrzyni biegów z lewej strony i dokręcamy je solidnie. W tym momencie możemy zdemontować naszą konstrukcję, która podtrzymywała silnik. Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić błotników.

Teraz wkręcamy od góry śruby łączące silnik ze skrzynią biegów. Jeśli była demontowana pokrywa filtru powietrza to należy ją ponownie zamontować. Kolejny krok to montaż rozrusznika. Wkładamy go na swoje miejsce i dokręcamy dłuższą śrubę a następnie krótszą. Przykręcamy przewód do zacisku 30 i wsuwamy złącze przewodu na zacisk 50. Zakładamy plastikowy dekiel ochronny.

Następnie montujemy wspornik króćca dolotowego. Teraz dokręcamy poduszkę skrzyni biegów.  Montujemy osłonę koła zamachowego u czyścimy otwór w sworzniu wybieraka. Wkręcamy nową śrubę mocującą palec wybieraka (nie do końca). Wsuwamy palec wybieraka tak daleko, żeby śruba mocująca znalazła się w przednim wgłębieniu wałka wybieraka. W tym momencie możemy dokręcić wybierak.

Podłączamy do skrzyni biegów linkę łączącą z dźwignią zmiany biegów. Montujemy półoś i mocujemy wspornik złącz wtykowych w uchwyt na skrzyni biegów. Teraz podłączamy złącze świateł cofania oraz montujemy dolną osłonę jeśli była wymontowana. Przykręcamy przewód masowy i podłączamy złącze czujnika prędkości. Przechodzimy do podłączenia linki sprzęgła.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: regulacja hamulca ręcznego

Zanim to zrobimy należy wyjąć sprężynę, która się znajduje pomiędzy dźwignią wyłączającą a skrzynią biegów. Jeśli tego nie zrobimy to mechanizm regulacji nie będzie działał prawidłowo. Podłączamy przewód masowy do akumulatora.

Uruchamiamy silnik i udajemy się na jazdę próbną. Wszystkie biegi powinny dać się wrzucić bez żadnych problemów. Warto przysłuchać się jak pracuje skrzynia. Po wymianie lub naprawie nie powinno być słychać żadnych dźwięków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA