REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej

REKLAMA

REKLAMA

Przy wymianie przegubu lub innych naprawach, demontaż przegubu jest konieczny. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś w Oplu Vectra A.

Na początku należy sobie zapewnić odpowiednie warunki pracy. W przypadku półosi napędowej można wykorzystać platformę warsztatową, kanał jak i tradycyjny lewarek z podstawkami. Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu, zaciągnięcie hamulca ręcznego i zdjęcie zawleczki zabezpieczającej nakrętkę na czopie półosi po czym luzujemy ją. Ważne, żeby samochód stał na kołach.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

Następnie luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej przegubu wahacza i odkręcamy ją. Musimy odłączyć przegub wahacza od zwrotnicy. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. My możemy skorzystać z młotka i delikatnie wybić przegub. Ewentualnie pozostaje nam łyżka metalowa od montażu kół.

Teraz wyjmujemy półoś ze skrzyni biegów. Po wykonaniu tej czynności z otworów zacznie wypływać olej. W tym celu należy je jak najszybciej zaślepić. Najlepiej dorobić sobie odpowiednią zaślepkę. W warsztatach do wyjęcia półosi są stosowane specjalne narzędzia. Na ogół nie ma problemów z wyjęciem półosi. Jeśli zdarza się taka sytuacja, że będzie to niemożliwe to polecamy użyć płaskiego przecinaka.

Po wyjęciu półosi podwiązujemy ją za pomocą drutu a następnie wyjmujemy półoś z piasty. W przypadku poważnych problemów będzie konieczność zastosowania ściągacza do piast. Pamiętajmy, że po wyjęciu półosi z piasty nie można pod żadnym względem obciążać koła lub przetaczać samochodu. Jeśli już musimy przemieścić samochód to należy włożyć czop półosi i wkręcić nakrętkę koronową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową półoś należy uważać, żeby nie uszkodzić jej zanim będzie zamontowana w samochodzie. Co najważniejsze nie może ona leżeć przez dłuższy czas na gumowych osłonach.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Najpierw czyścimy dokładnie miejsca styku przegubu z łożyskiem koła. Smarujemy olejem przekładniowym wielowypust czopa i wkładamy czop półosi w wielowypust piasty. Następnie wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową wraz z nową podkładką.

Teraz smarujemy olejem miejsce osadzenia półosi w skrzynce przekładniowej. Wkładamy na czop półosi (od strony skrzyni biegów) nowy pierścień osadczy. Nie należy go zbyt mocno rozciągać, może dojść do uszkodzenia. Wciskamy półoś w obudowę skrzyni biegów i za pomocą śrubokręta wciskamy pierścień osadczy do momentu aż znajdzie się na swoim miejscu.

Po zamontowaniu półosi należy sprawdzić czy została prawidłowo osadzona. W tym celu wystarczy pociągnąć ręką za przegub. Jeśli podczas demontażu była demontowana obudowa mechanizmu różnicowego to należy ją zamontować używając nowej uszczelki. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Obudowa ta jest zazwyczaj zdejmowana kiedy są problemy z wyjęciem półosi. Wówczas do użycia przecinaka jest konieczny demontaż obudowy mechanizmu różnicowego.

Teraz kontrolujemy poziom oleju w skrzyni biegów. W manualnej przekładni odkręcam korek z otworu kontrolnego w obudowie skrzyni biegów. Poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. W skrzyniach typu F16/5-CR i F20/5-CR produkowanych do kwietnia 1989 poziom powinien być 15mm poniżej krawędzi. Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebny zagięty drut, który włożymy do otworu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

W przypadku automatycznej skrzyni biegów wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni. Instalujemy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli jest możliwość to należy zastosować nową nakrętkę. Pamiętajmy o użyciu zawleczki zabezpieczającej.

Zakładamy koła, przykręcamy śruby mocujące i opuszczamy samochód. Dokręcamy do końca śruby i wkręcamy nakrętkę koronową czopa półosi. Moment dokręcania to 130Nm. Wsadzamy zawleczkę zabezpieczającą i delikatnie zaginamy. W przypadku półosi po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

Wykonując taką wymianę należy zwrócić szczególną uwagę na dokładność montażu. Wszelkie niedociągnięcia mogą zagrozić bezpieczeństwu jazdy i doprowadzić do nieplanowanego postoju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA