| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?

Zawór recyrkulacji spalin to element o którym większość kierowców dowiaduje się dopiero, gdy ten się popsuje... Najogólniej rzecz biorąc EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika. Zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną w wydechu sadzę i cząstki stałe.

Jak to działa?

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Zawór EGR to rodzaj elektrozaworu zamontowanego w układzie wydechowym. Jego głównym zadaniem jest kierowanie części spalin z powrotem do układu dolotowego.

Taka recyrkulacja spalin pozwala dopalić najbardziej szkodliwe związki chemiczne, a zatem wpływa pozytywnie na ekologię. Warto również dodać, że sprawnie działający EGR nie wpływa na moc silnika.

Zobacz galerię: samochody sportowe za 25 000 zł

Niestety zdarza się, że zawór EGR przestaje działać, zacina się – czy to w pozycji otwartej czy zamkniętej. W tym drugim przypadku usterkę zdradzi tylko pomarańczowa kontrolka awarii osprzętu silnika i skład spalin na niedogrzanym silniku.

Zobacz też: Awaria zaworu EGR w Oplu Zafira - jak to naprawić?

Jeśli EGR zatnie się w pozycji otwartej, wtedy dostrzeżemy już wyraźną różnicę w pracy silnika. W niektórych przedziałach obrotów będzie on tracił moc. W przypadku silników diesla charakterystyczna jest też chmura czarnego dymu wydobywająca się z wydechu.

Zobacz też: Czy opony mają okres ważności?

Wymiana to ostateczność

Awaria EGR to usterka stosunkowo łatwa do usunięcia. Zawór zacina się, gdy na ściankach wydechu nazbiera się za dużo osadu. W silnikach diesla sadza potrafi zatrzeć mechanizm już po około 60. tysiącach kilometrów, jeśli auto służy tylko do jazdy miejskiej. Dłuższe trasy sprzyjają natomiast samooczyszczaniu się zaworu EGR.

W silnikach benzynowych awaria pojawia się właściwie tylko w autach miejskich i to przy przebiegach powyżej 100 tysięcy kilometrów.

Jak już wspomnieliśmy, EGR najczęściej się zacina. Można go zatem z powodzeniem naprawić. Problem musi być najpierw zdiagnozowany poprzez odczytanie kodu usterki, a gdy już mamy pewność, że chodzi o zawór, należy go porządnie wyczyścić.

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Im szybciej po pojawieniu się usterki zabierzemy się do pracy, tym lepiej. Szybka naprawa gwarantuje również, że „reanimowany” zawór dłużej nam posłuży. Trzeba również wiedzieć, że jeśli usterka pojawi się raz, to będzie się już pojawiać systematycznie co 50 – 60 tysięcy kilometrów, chyba że zdecydujemy się na wymianę EGR.

Zobacz też: Więcej porad z zakresu naprawa auta znajdziesz w serwisie Naprawa.

W benzynie zawór recyrkulacji spalin potrafi się zapchać osadami, ale najczęściej zaciera się po prostu ze starości, przez rdzę. Ponowne uruchomienie go najczęściej nie uchroni nas przed wymianą.

Naprawa zaworu EGR nie spowoduje, że kontrolka ostrzegawcza natychmiast zgaśnie. Żeby sprawdzić, czy nasza naprawa była skuteczna, konieczne będzie wykasowanie błędów diagnostycznych z pamięci „komputera”.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ30
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Tomasz Gałecki

Ekspert w zakresie ekonomii i prawa gospodarczego.

Zostań ekspertem Infor.pl »