| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km. Poradnik

Fiat: regulacja zaworów w silniku 1,2 75km. Poradnik


Poradnik ten jest skierowany do posiadaczy Fiatów Albea, Siena i Palio z silnikiem 1.2 75 KM. Cała operacja nie jest trudna i powinniśmy sobie poradzić bez żadnych problemów.

Wstęp

Regulacja zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio powinna być wykonywana co 20 tysięcy dla aut z LPG i co 100 tysięcy dla aut jeżdżących tylko na benzynie. Nierówna praca silnika i brak dynamiki mogą świadczyć o potrzebie regulacji. Jej dłuższy brak może się skończyć uszkodzeniem głowicy. Koszt takiej usługi to ok. 100zł lub więcej.

Co będzie nam potrzebne?

• Płytki różnej grubości
• Uszczelka
• Szczelinomierz z podziałką 0,05mm
• Klucz nasadowy 10
• Klucz płaski 17
• Suwmiarka (dokładna)

Wykonanie

Regulację zaworów w Fiatach Albea, Siena i Palio przeprowadzamy na zimnym silniku.

Na początku odkręcamy pokrywę zaworów. Zamocowana jest za pomocą czterech śrub na klucz 10. Następnie zdejmujemy wąż odprowadzający powietrze z silnika. Odkręcamy osłonę paska rozrządu, żeby mieć dostęp do koła pasowego. Na tym etapie powinniśmy mieć przed sobą wałek. Za pomocą klucza 17 obracamy górne koło pasowe tak, żeby krzywka nad zaworem, który mierzymy, była skierowana do góry (prostopadle do płaszczyzny płytki). Pomiar wykonujemy względem miejsca, gdzie jest najmniejszy promień wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak czytać informację na opakowaniu oleju samochodowego

Przechodzimy do pomiaru szczeliny, wsadzamy listek szczelinomierza. Od tego, z której strony wkładamy, zależy jego ułożenie - musi być równolegle do płytki. Zaczynamy od 0,6mm, jeżeli będzie za dużo, wsuwamy mniejszy. Robimy tak do momentu, kiedy wyczujemy, że listek wchodzi z lekkim oporem bez użycia siły. Notujemy odczytany luz i powtarzamy to na każdym zaworze. Ogólnie przyjmuje się, że luz ma być 0,4mm, tolerancja wynosi 0,05mm, dlatego mogą być małe rozbieżności.

Zobacz też: Czym jest turbodziura?

Po wykonaniu pomiarów przechodzimy do demontażu płytek. W tym celu będą nam potrzebne śrubokręty. Jeden z nich (do blokowania szklanki) musimy delikatnie podciąć tak, żeby można było swobodnie operować. Podnosimy krzywkę do góry i ustawiamy wycięcia w krzywce tak, żeby było wygodnie podważać. Wsuwamy jeden śrubokręt płaski między wałek a szklankę. Drugim blokujemy szklankę w taki sposób, żeby nie dociskać płytki. Kiedy jest wciśnięta, wsuwamy w szczelinę cienki śrubokręt i podważamy płytkę (przyklejona olejem). Jeżeli wyjdzie, od drugiej strony popychamy ją palcem i jest wyjęta.

Podczas wyjmowania skrajnych i środkowych płytek mogą wystąpić problemy. Śrubokręt dociskający musi być włożony pod kątem. Przed zamontowaniem, nowe płytki zanurzamy w oleju. Oczywiście wsadzamy o odpowiednich wymiarach, tak jak wcześniej zanotowaliśmy. Następnie zakładamy pokrywę z nową uszczelką i montujemy pozostałe elementy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dyja

Ekspert w zakresie giełdy i rynków kapitałowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »