REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Tomasz Korniluk
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Fot. Fotolia
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca prędzej czy później musi wymienić olej silnikowy oraz jego filtr. Nie jest to skomplikowane, więc możemy zaoszczędzić na warsztacie oraz lepiej poznać swój samochód. Oto jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju,

Jeżeli chcemy samemu dokonać wymiany, niezbędne będą kanał lub podnośnik. Niestety, lewarek, będący wyposażeniem każdego samochodu, nie wchodzi w grę, ponieważ auto musi stać poziomo. Poza tym, potrzebne będą:

REKLAMA

  • olej, ilość w zależności od marki samochodu i typu silnika, najlepiej sprawdzić w książce serwisowej,
  • nowy filtr oleju (kupujemy w sklepie kierując się najlepiej oznaczeniem silnika),
  • klucze płaskie lub nasadowe (do odkręcenia korka spustowego),
  • klucz do filtra oleju (dostępny we właściwie każdym sklepie,
  • miska lub wiadro na zużyty olej,
  • szmatka do wytarcia oleju,
  • nowy korek spustowy w misce oleju (w ostateczności można wymienić samą tylko uszczelkę, zwykle jest miedziana).

Zobacz również: Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?

REKLAMA

Najpierw rozgrzewamy silnik, tak aby wskazówka temperatury silnika tylko ruszyła się z miejsca. Rozrzedzi to olej który w ten sposób łatwiej spłynie z silnika, a przy okazji nie będzie zbyt gorący. Potem należy otworzyć maskę silnika i odkręcić korek wlewu oleju (jego lokalizację możemy sprawdzić w instrukcji obsługi, zwykle jest on umieszczony na górze silnika) oraz wyjąć bagnet (wchodzi on zwykle w bok bloku silnika, dokładne jego umiejscowienie również znajduje się w instrukcji obsługi). Na bagnecie osadza się stary olej, warto więc go wyjąć i go wyczyścić, mimo że, większość mechaników tego nie robi. Oba elementy wycieramy i odkładamy w suche miejsce. Jeżeli korzystamy z podnośnika, podnosimy auto, gdy dysponujemy kanałem, po prostu wchodzimy pod samochód.

REKLAMA

Najpierw podstawiamy pojemnik na zużyty olej tak, aby nad nim znajdowała się zarówno śruba spustowa, ulokowana w najniższym punkcie miski olejowej, znajdującej się bezpośrednio pod silnikiem oraz filtr oleju. Sam filtr wygląda jak puszka i jest zwykle przykręcony do boku silnika. Kluczem odkręcamy śrubę, a do filtra potrzebny będzie specjalny klucz z gumowym paskiem, którym „łapiemy” puszkę i wykręcamy ją. Taki klucz można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym, występują także wersje z łańcuchem zamiast paska. Czekamy, aż wycieknie cały olej. Czasami może to trwać ponad pół godziny, ale należy czekać do ostatniej kropli, ponieważ to właśnie na końcu wycieka najbardziej zanieczyszczony płyn. 

Trzeba pamiętać, że w czasie wyciekania oleju nie należy uruchamiać silnika (krążą opinie, że po włączeniu silnika olej nagrzeje się i szybciej wycieknie - owszem, to prawda, ale wtedy też silnik pracuje „na sucho”, co szybko skończy się zatarciem). Przed wymianą można uruchomić na chwilę silnik, co nieco rozgrzeje i rozrzedzi olej, ale odpalenie silnika w czasie wymiany jest kategorycznie zabronione. Należy jednak uważać, aby nie rozgrzać go za bardzo, gdyż grozi to oparzeniami w czasie spuszczania. Gdy cały olej wycieknie, wszystkie elementy ubrudzone olejem wycieramy szmatką i zakręcamy śrubę spustową w misce. Zaleca się również wymianę śruby spustowej lub samej miedzianej podkładki pod śrubą. Wiąże się to z niewielkimi kosztami, a da nam to gwarancję, że nowy olej nie będzie wyciekał. Gumową uszczelkę w nowym filtrze smarujemy niewielką ilością oleju. Sam filtr musimy wkręcić z wyczuciem, najlepiej ręką, tak aby nie uszkodzić uszczelki. Uszczelkę na filtrze też dobrze jest posmarować cienką warstwą świeżego oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?

Pozostało nam jedynie wlać nowy olej. Oczywiście trzeba pamiętać o odpowiednim doborze oleju - najlepiej wlać olej zalecany przez producenta samochodu. Wlewamy tyle oleju, ile podaje producent. Rowki na bagnecie oznaczają minimalny (dolny rowek) i maksymalny (górny rowek) poziom oleju. Sprawdzamy poziom i jeżeli olej nie jest w połowie odległości między rowkami, dolewamy jeszcze trochę i ponownie dokonujemy pomiaru (przed każdym sprawdzeniem należy przetrzeć bagnet szmatką). Gdy poziom oleju będzie mniej więcej w połowie między poziomami MIN/MAX, zakręcamy korek. Następnie możemy odpalić silnik na 1-2 minuty (na luzie, bez gazowania), i ponownie sprawdzamy poziom oleju. Zazwyczaj będzie on trochę niższy, niż przed odpalaniem silnika, dlatego możemy dolać jeszcze trochę oleju. Musimy pamiętać o tym, że nie wolno nam nalać za dużo - jazda z za dużą ilością oleju może skończyć się uszkodzeniem silnika. Pamiętajmy również o zakazie wylewania zużytego oleju. Taki olej należy zawieźć do odpowiedniego warsztatu samochodowego lub punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA